Product differentiation - case study - Cola - Pepsi

Thesis title: Produktová diferenciace - případová studie Cola - Pepsi
Author: Peichl, Jan
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Čermáková, Klára
Opponents: Kadeřábková, Božena
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce zkoumá problematiku produktové diferenciace na příkladu trhu kolových nápojů. Přínosem této práce je krom kompilace současných poznatků ověření hypotézy, zda produktová diferenciace převyšuje racionální schopnost spotřebitelů odlišit od sebe produkty na základě jejich objektivních kvalit. Teoretická část se věnuje jednak kompilaci poznatků v oblasti diferenciace produktu, dále pak nastínění situace na trhu kolových nápojů. V rámci práce byl proveden blind test na 53 respondentech. Výsledek blind testu naznačuje, že diferenciace na trhu je vytvořená pouze reklamou a produkt je v podstatě homogenní.
Keywords: produktová diferenciace; marketing; Coca-cola; Pepsi; blind test
Thesis title: Product differentiation - case study - Cola - Pepsi
Author: Peichl, Jan
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Čermáková, Klára
Opponents: Kadeřábková, Božena
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis examines the issue of product differentiation on the example of the cola drinks market. The contribution of this work, in addition to the compilation of current knowledge, is the verification of hypotheses whether product differentiation exceeds the rational ability of consumers to distinguish products from each other based on their objective qualities. The theoretical part is devoted to the compilation of findings in the area of product differentiation, and to the outline of the situation on the cola drinks market. As part of the work, a blind test was performed on 53 respondents. The result of the blind test shows that the differentiation in the market is created only by advertising and the product is almost homogeneous.
Keywords: product differentiation; Coca-cola; Pepsi; marketing; blind test

Information about study

Study programme: Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 2. 2022
Date of submission: 10. 8. 2022
Date of defense: 7. 9. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79720/podrobnosti

Files for download

    Last update: