Sensory and emotional marketing

Thesis title: Smyslový a emoční marketing
Author: Peshina, Ekaterina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je zjistit, jaké nástroje smyslového a emočního marketingu mají vliv na zákazníky, a prozkoumat, jakým způsobem ovlivňují jejich chování v nákupním prostředí. Práce je rozdělena do třech částí: teoretické, metodologické a praktické. V rámci diplomové práce byla důkladně prostudována teorie, v praktické části jsou provedena dotazníková setření, jejichž respondenty byli zákazníci supermarketů Lidl, hloubkové rozhovory se třemi experty v oblasti smyslového a emočního marketingu a též sekundární výzkum na toto téma. Na základě provedené analýzy jsou zformulována doporučení a návrhy na zlepšení, která mohou být užitečná jak pro stávající firmy, tak i pro podnikatele, kteří stojí na začátku své dlouhé podnikatelské cesty.
Keywords: smysly; smyslový marketing; emoční marketing; chování zákazníků; zrak; hmat; čich; chuť; Emoce; sluch
Thesis title: Sensory and emotional marketing
Author: Peshina, Ekaterina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this Master`s Thesis is to find out which sensory and emotional marketing tools influence consumers and to investigate how they influence their shopping behaviour. The thesis is divided into three parts: theoretical, methodological and practical. The theoretical part of the thesis has been thoroughly studied, the practical part includes questionnaire surveys of Lidl supermarket customers, in-depth interviews with three experts in the field of sensory and emotional marketing and secondary research. Based on the analysis, recommendations and suggestions for improvement are formulated, which can be useful for both existing companies and entrepreneurs who are at the beginning of their long entrepreneurial journey.
Keywords: sensory marketing; consumer behavior; smell; hearing; taste; touch; Emotions; senses; emotional marketing; sight

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 12. 2020
Date of submission: 23. 8. 2022
Date of defense: 12. 9. 2022
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75587/podrobnosti

Files for download

    Last update: