Consumers´ decisionmaking under Salop´s model: Key study on Starbucks Prague and Richmond business model

Thesis title: Consumers´ decisionmaking under Salop´s model: Key study on Starbucks Prague and Richmond business model
Author: Kučera, Oldřich
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Čermáková, Klára
Opponents: Čihák, Jakub
Thesis language: English
Abstract:
This bachelor thesis analyses the Starbucks business model in Prague and Richmond, focusing on the company’s consumers and their decision-making. The main contribution of the thesis is the inverting of Salop’s circle model with an emphasis on having transportation costs as an endogenous variable. Using this modified Salop’s circle model, the transportation costs of the average Starbucks consumer in both cities are calculated, explained, and compared. It is revealed that the average Starbucks consumer in Richmond bears, on average, 1.255x higher transportation costs than the one in Prague and is willing to travel 2.54x higher distances to purchase the average Starbucks product. In addition, after analyzing transportation costs, the thesis offers a real-life applicable business proposal for where to place a new Starbucks store in both cities, based on several techniques often used in business consulting for solving case studies. The suggested most suitable location for the new store in Prague is the Prague main railway station. In contrast, in Richmond, it is the intersection of West Broad Street E and North Lombardy Street, close to Virginia Commonwealth University.
Keywords: Salop’s Model; Starbucks; Prague; Richmond; Transportation Costs; Case Study
Thesis title: Rozhodování spotřebitelů na základě Salopova modelu: Případová studie obchodního modelu společnosti Starbucks v Praze a Richmondu
Author: Kučera, Oldřich
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Čermáková, Klára
Opponents: Čihák, Jakub
Thesis language: English
Abstract:
Tato bakalářská práce analyzuje obchodní model společnosti Starbucks v Praze a Richmondu, se zvláštním zaměřením na spotřebitele a jeho proces rozhodování. Hlavním přínosem práce je zejména odvození a konstrukce převráceného Salopova modelu, který používá náklady na dojížďku jako endogenní proměnnou. Za použití této upravené verze Salopova modelu jsou následně spočítány, interpretovány a porovnány náklady na dojížďku průměrného spotřebitele v obou zkoumaných městech. Z výsledků vyplývá, že náklady na dojížďku průměrného spotřebitele v Richmondu jsou v průměru 1,255x vyšší než ty samé náklady, nesené spotřebitelem v Praze. Současně je průměrný spotřebitel z Richmondu ochoten urazit 2,54x větší vzdálenost, za účelem koupě průměrného produktu společnosti Starbucks než jeho pražský protějšek. Mimo analýzu nákladů na dojížďku průměrného spotřebitele, nabízí tato práce také podnikatelské doporučení, kam umístit potenciální nový obchod společnosti Starbucks v obou zkoumaných městech. Toto doporučení je založeno na datech získaných a využitých v průběhu psaní této práce, jakož i na technikách, běžně používaných v business consultingu k řešení případových studií. Co se Prahy týká, nejvhodnější lokací pro umístění nového obchodu bylo shledáno Pražské hlavní nádraží, zatímco v Richmondu se jedná o křižovatku ulic West Broad Street E a North Lombardy Street, nacházející se poblíž Virginia Commonwealth University.
Keywords: Salopův model; Starbucks; Praha; Richmond; Náklady na dojížďku; Případová studie

Information about study

Study programme: Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 3. 2022
Date of submission: 22. 11. 2022
Date of defense: 30. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80127/podrobnosti

Files for download

    Last update: