Optimising the transport of dangerous goods in the urban zone
Thesis title: | Optimalizace přepravy nebezpečných věcí v městské zóně |
---|---|
Author: | Hluska, Pavel |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Závodná, Lucie Sára |
Opponents: | Dvořák, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, přitom část teoretická popisuje nejzákladnější pojmy spojené s přepravou nebezpečného nákladu a popisuje základy teorie grafů, přičemž největší důraz klade na popis třech hlavních algoritmů sloužících k nalezení nejkratší cesty v grafu. V části praktické jsou navržena rizika, která mohou nastat při přepravě nebezpečného nákladu a tato rizika jsou rozdělena na dvě skupiny. Ve skupině první se nachází rizika všeobecná a do skupiny druhé jsou zařazena rizika spojená s cisternovou přepravou, která je v poslední kapitole modelována. Dále je zreprodukován výzkum, který se soustředil na nalezení nejkratší cesty mezi dvěma cíli v Srbsku za použití Dijkstrova algoritmu. Tento výzkum je zreprodukován na dopravní síti v Českých Budějovicích a jejich okolí. V poslední kapitole se nachází modelace přepravy, ve které je mimo jiné vyplněn přepravní doklad, bezpečnostní plán, označena dopravní jednotka apod. |
Keywords: | Dijkstrův algoritmus; Přeprava nebezpečných věcí; Optimalizace |
Thesis title: | Optimising the transport of dangerous goods in the urban zone |
---|---|
Author: | Hluska, Pavel |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Závodná, Lucie Sára |
Opponents: | Dvořák, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The thesis is divided into theoretical and practical parts, while the theoretical part describes the most basic concepts related to the transportation of dangerous goods and describes the basics of graph theory, with the greatest emphasis on the description of the three main algorithms used to find the shortest path in the graph. In the practical part, the risks that may occur during the transport of dangerous goods are proposed and these risks are divided into two groups. The first group contains the general risks and the second group includes the risks associated with tanker transport, which is modelled in the last section. Next, the research that focused on finding the shortest route between two destinations in Serbia using Dijkstra's algorithm is reproduced. This research is reproduced on the transport network in and around České Budějovice. In the last chapter, there is a modelling of the transport, in which, among other things, the transport document, the security plan, the transport unit designation, etc. are filled in. |
Keywords: | Optimization; Dijkstra's algorithm; Transport of dangerous goods |
Information about study
Study programme: | Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Management |
Department: | Department of Management |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 20. 10. 2021 |
---|---|
Date of submission: | 5. 12. 2022 |
Date of defense: | 27. 1. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/78461/podrobnosti |