Are Economics Students More Rational than Students of Other Fields?

Thesis title: Jsou studenti ekonomie více racionální než studenti jiných oborů?
Author: Konečný, Filip
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Čihák, Jakub
Opponents: Špeciánová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce zkoumá, zda se studenti ekonomických oborů rozhodují více v souladu s předpoklady racionality, než studenti jiných oborů. Výzkum čerpá data z online dotazníku, jehož respondenty jsou studenti z různých vysokých škol v České republice. Kromě vlivu studijního oboru na míru racionality práce také zkoumá vlivy dalších proměnných, jako například pohlaví či ročník studia. Na základě výsledků získaných regresní analýzou se efekt studia ekonomie na racionální rozhodování projevil jako statisticky významný. Nepodařilo se ale potvrdit, že se studenti vyšších ročníků ekonomických oborů rozhodují více racionálně, než studenti nižších ročníků. Co se týče genderových rozdílů, podařilo se dokázat, že se muži rozhodují více racionálně a ženy jsou více averzní k riziku.
Keywords: homo economicus; studijní obor; racionalita; behaviorální ekonomie; regresní analýza; heuristika
Thesis title: Are Economics Students More Rational than Students of Other Fields?
Author: Konečný, Filip
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Čihák, Jakub
Opponents: Špeciánová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis examines whether students of economic fields make decisions more in accordance with the assumptions of rationality than students of other fields. The research draws data from an online questionnaire, the respondents of which are students from various universities in the Czech Republic. In addition to the effect of field of study on the degree of rationality, the work also examines the effects of other variables, such as gender or year of study. Based on the results obtained by regression analysis, the effect of studying economics on rational decision-making was shown to be statistically significant. However, it was not possible to confirm that students of higher years of economics make decisions more rationally than students of lower years. As for gender differences, it has been proven that men make decisions more rationally and women are more risk averse.
Keywords: homo economicus; heurisitcs; field of study; rationality; behavioral economics; regression analysis

Information about study

Study programme: Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 4. 2022
Date of submission: 8. 12. 2022
Date of defense: 30. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80527/podrobnosti

Files for download

    Last update: