Entry of a Czech family software company into the German market

Thesis title: Vstup české rodinné softwarové firmy na německý trh
Author: Svárovská, Dominika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Rabiňák, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce má za cíl navrhnout strategii vstupu na německý trh pro společnost Datainfo a její software pro fakturaci vodného a stočného. Teoretická část práce se věnuje internacionalizačním modelům, Porterovu modelu pěti sil, specifikům internacionalizace rodinných a softwarových firem. Ve druhé kapitole je představena metodika výzkumu, vzorek respondentů a následuje shrnutí zjištěných poznatků z hloubkových polostrukturovaných rozhovorů. V poslední kapitole je představena společnost Datainfo a její portfolio. Dále jsou v kapitole formulovány doporučení pro společnost, jak se na internacionalizaci připravit. Následuje stěžejní část práce, v rámci které je navrhnuta strategie vstupu na německý trh na základě zjištěných teoretických poznatků, výsledků rozhovorů a analýzy trhu.
Keywords: německý trh; rodinná společnost; internacionalizace; expanzní strategie softwarové firmy; mezinárodní expanze
Thesis title: Entry of a Czech family software company into the German market
Author: Svárovská, Dominika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Rabiňák, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this Master’s thesis is to propose a strategy for entering the German market for the company Datainfo and its water and sewage invoicing software. The theoretical part deals with the internationalization models, Porter's five forces model and specifics of the family software companies internationalization. The second chapter presents the research methodology and the respondents' sample, followed by a summary of findings from semi-structured interviews. The last chapter introduces the company Datainfo and its portfolio. Furthermore, the chapter formulates recommendations for the company on how to prepare for internationalization. The main part of the work follows, in which a strategy for entering the German market is proposed based on the theoretical findings, interview results and market analysis.
Keywords: international expansion; German market; family company; internationalization; expansion strategy of a software company

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 1. 2022
Date of submission: 9. 12. 2022
Date of defense: 13. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79482/podrobnosti

Files for download

    Last update: