The impact of interest rate marketization on the profits and risks of commercial banks in China

Thesis title: The impact of interest rate marketization on the profits and risks of commercial banks in China
Author: Yang, Ze
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dudzich, Viktar
Opponents: Šíma, Ondřej
Thesis language: English
Abstract:
In the process of interest rate marketization, competition among banks will become more intense. Commercial banks with poor operating performance, low risk management capability and insufficient core competitiveness face the risk of being eliminated. Therefore, it is important to study and analyze the differences in operating performance and business risks between large and small banks under interest rate marketization for the sustainable development of Chinese finance. Due to the much higher mismatch between asset and liability structures, small banks face greater operating pressures than large banks. Finally, the article focuses on the impact of interest rate marketization on the operational risk management of small and medium-sized banks. The empirical results show that real interest rate spread, asset growth rate, and net interest income as a percentage of operating income are positively related to operational risk, while bank size and return on assets are negatively related to operational risk. Finally, the article focuses on the impact of interest rate marketization on the operational risk management of small and medium-sized banks. The empirical results show that real spread, asset growth rate, and net interest income as a proportion of operating income are positively related to operational risk, while bank size and return on assets are negatively related to operational risk.
Keywords: Interest rate marketization; Bank business performance; Business risk
Thesis title: The impact of interest rate marketization on the profit model and risks of commercial banks
Author: Yang, Ze
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dudzich, Viktar
Opponents: Šíma, Ondřej
Thesis language: English
Abstract:
V procesu marketingu úrokových sazeb bude konkurence mezi bankami intenzivnější. Komerční banky se špatnou provozní výkonností, nízkou schopností řízení rizik a nedostatečnou hlavní konkurenceschopností čelí riziku eliminace. Proto je důležité studovat a analyzovat rozdíly v provozní výkonnosti a obchodních rizicích mezi velkými a malými bankami v rámci marketingu úrokových sazeb pro udržitelný rozvoj čínských financí. Kvůli mnohem většímu nesouladu mezi strukturami aktiv a pasiv čelí malé banky větším provozním tlakům než velké banky. Nakonec se článek zaměřuje na vliv marketingu úrokových sazeb na řízení operačního rizika malých a středních bank. Empirické výsledky ukazují, že reálné úrokové rozpětí, tempo růstu aktiv a čistý úrokový výnos jako procento provozních výnosů pozitivně souvisí s operačním rizikem, zatímco velikost banky a výnosnost aktiv negativně souvisí s operačním rizikem. Nakonec se článek zaměřuje na vliv marketingu úrokových sazeb na řízení operačního rizika malých a středních bank. Empirické výsledky ukazují, že reálné rozpětí, míra růstu aktiv a čistý úrokový výnos jako podíl na provozních výnosech pozitivně souvisí s operačním rizikem, zatímco velikost banky a výnosnost aktiv negativně souvisí s operačním rizikem.
Keywords: Marketing úrokových sazeb; Obchodní výkonnost banky; Podnikatelské riziko

Information about study

Study programme: Finance and Accounting
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Monetary Theory and Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 12. 2021
Date of submission: 9. 12. 2022
Date of defense: 31. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78991/podrobnosti

Files for download

    Last update: