Lobbying as a tool to influence European policy: a case study of sugar regulation from the perspective of the beverage industry

Thesis title: Lobbing jako nástroj ovlivňování evropské politiky: případová studie regulace spotřeby cukru z pohledu nápojového průmyslu
Author: Šenkýřová, Denisa
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vymětal, Petr
Opponents: Lisa, Aleš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je zmapovat postavení zájmových skupin z řad nápojového průmyslu k regulaci spotřeby cukru v EU a vyhodnotit, jaký je jejich vliv na spoluvytváření evropské legislativy v této oblasti. Záměrem práce je zjistit, jestli se nápojovému průmyslu daří prosazovat své zájmy v oblasti regulace spotřeby cukru na úrovni EU, jaké taktiky a lobbingové nástroje k tomu využívá, nakolik se přístup členských států EU k regulaci spotřeby cukru, resp. slazených nápojů, liší a jakou roli v tomto případě hraje právě nápojový průmysl. Práce zároveň zkoumá, jaké jsou aktuální trendy v lobbingu nápojového průmyslu v EU a členských státech a jaký je očekávaný výhled do budoucna. Práce je členěna do pěti kapitol, z nichž dvě poskytují teoretický základ, dvě se věnují zvolenému tématu z praktického hlediska a poslední kapitola shrnuje hlavní zjištění, tedy nakolik je lobby nápojového průmyslu ve zkoumané oblasti úspěšná.
Keywords: SSBs; regulace; nápojový průmysl; spotřeba cukru; lobbing
Thesis title: Lobbying as a tool to influence European policy: a case study of sugar regulation from the perspective of the beverage industry
Author: Šenkýřová, Denisa
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vymětal, Petr
Opponents: Lisa, Aleš
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is to map the position of beverage industry interest groups on the regulation of sugar consumption in the EU and to assess their influence on the co-creation of European legislation in this area. It examines whether the beverage industry is successful in promoting its interests in the field of sugar regulation at the EU level, what tactics and lobbying tools it uses to do so, to what extent the approach of EU Member States to regulating sugar consumption, or sweetened beverages, differs and what role the beverage industry plays in this case. The thesis also examines what are the current trends in lobbying by the beverage industry in the EU and Member States and what is the expected outlook for the future. The thesis is divided into five chapters, two of which provide the theoretical basis, two of which deal with the chosen topic from a practical point of view and the last chapter summarises the main findings, i.e. to what extent the drinks industry lobby is successful in the area under study.
Keywords: lobbying; sugar consumption; regulation; SSBs; beverage industry

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2021
Date of submission: 9. 12. 2022
Date of defense: 1. 2. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78081/podrobnosti

Files for download

    Last update: