Online grocery shopping in the Czech Republic (comparison of the Czech Republic and Sweden)

Thesis title: On-line nakupování potravin v ČR (srovnání Švédska a Česka)
Author: Stavrovský, Michal
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Procházka, Petr
Opponents: Sadílek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tématem této bakalářské práce je rychle se rozvíjející odvětví elektronického obchodu a online nakupování potravin. Práce se zabývá těmito oblastmi na dvou rozdílných trzích, a to na českém a švédském trhu. Cílem práce bylo srovnat tyto dva trhy v těchto oblastech a srovnat postoje švédských a českých spotřebitelů k online nakupování potravin. Úvodní kapitola se věnuje oblasti elektronického obchodu, jeho klasifikaci a vývoji. Další kapitola představuje oblast online nakupování potravin a její postavení v rámci e-commerce. Následně jsou popsány a srovnány trhy e-commerce v jednotlivých zemích. V praktické části jsou analyzovány postoje českých a švédských spotřebitelů k online nakupování potravin. Data o postojích švédských a českých zákazníků byly získány prostřednictvím dotazníkového šetření v obou zemích.
Keywords: e-commerce; online nakupování potravin; nakupování přes internet; internet
Thesis title: Online grocery shopping in the Czech Republic (comparison of the Czech Republic and Sweden)
Author: Stavrovský, Michal
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Procházka, Petr
Opponents: Sadílek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The topic of this bachelor thesis is the rapidly growing e-commerce and online grocery shopping industry. The thesis deals with these areas in two different markets, namely the Czech and the Swedish market. The thesis aimed to compare the two markets in these areas and the attitudes of Swedish and Czech consumers towards online grocery shopping. The introductory chapter is devoted to e-commerce, its classification, and its development. The next chapter introduces the field of online grocery shopping and its position within e-commerce. Subsequently, the e-commerce markets in each country are described and compared. In the practical part, the attitudes of Czech and Swedish consumers toward online grocery shopping are analyzed. Data on the attitudes of Swedish and Czech consumers were obtained through a questionnaire survey in both countries.
Keywords: online grocery shopping; online shopping; internet; e-commerce

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 8. 2021
Date of submission: 9. 12. 2022
Date of defense: 16. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77463/podrobnosti

Files for download

    Last update: