Effectiveness of Marketing Tools on the Real Estate Market

Thesis title: Efektivita marketingových nástrojů využívaných na realitním trhu
Author: Zíka, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá analýzou efektivity marketingových nástrojů používaných realitními zprostředkovateli. Cílem je jednak poskytnout komplexní přehled aktuálně používaných nástrojů marketingového a komunikačního mixu, jednak provést analýzu jejich efektivity zaměřenou na online inzerci. Hypotézy vycházející z aktuální zahraniční literatury jsou ověřeny na inzerci pražských bytů 2+kk v osobním vlastnictví. Regresní analýzou se podařilo potvrdit kauzální vztah mezi vizuálním dojmem fotografií a nabídkovou cenou, přičemž zvýšení atraktivity prvních 3 fotografií o 1/10 v průměru zvyšuje cenu až o 3,5 %. Z analýzy vyplývá, že makléři mohou zvýšit svou provizi například využitím home stagingu.
Keywords: realitní marketing; regresní analýza; atraktivita nemovitostí dle fotografií
Thesis title: Effectiveness of Marketing Tools on the Real Estate Market
Author: Zíka, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focuses on analysing marketing tools used by real estate brokers. The goal is to describe marketing and communication mix elements with real estate specifics and measure their effectiveness. Based on contemporary literature, hypotheses are set and verified by regression analysis of online listings of personally owned two-room flats in Prague. A causal relationship has been identified between property photos’ aesthetics and price; an increase in visual attractiveness of the first three photos by 1/10 increases the price on average by 3.5 %. Therefore brokers can boost their commission by using techniques such as home staging.
Keywords: real estate marketing; regression analysis; aesthetic assessment

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 1. 2022
Date of submission: 14. 12. 2022
Date of defense: 26. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79469/podrobnosti

Files for download

    Last update: