Segmentation of the Fashion Apparel E-commerce Market in the Czech Republic

Thesis title: Segmentace online trhu s módním oblečením v České republice
Author: Beničová, Iveta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Baraćová, Kristina
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je odkrýt segmenty zákazníků nakupujících oblečení přes internet, rozvinout jejich profil a doporučit pro zvolené segmenty marketingový přístup. V první části práce je popsáno kupní chování spotřebitelů a faktory ovlivňující jejich chování se zaměřením na online nakupování a módu. Dále je vymezena segmentace trhu, jsou popsány fáze segmentačního procesu, možná segmentační kritéria a koncepty a postupy segmentace. V druhé části práce je charakterizován online trh s oblečením v České republice se zdůrazněním současných trendů. Dále je realizována vlastní segmentace s využitím sekundárních dat MML-TGI, která odkrývá pět segmentů. Jsou aplikovány metody faktorová, shluková, kontingenční a korespondenční analýza, vícerozměrné škálování, popisná statistika a MCART analýza. Poté je provedena segmentace na základě primárních dat pomocí metod faktorové, shlukové, frekvenční a kontingenční analýzy, jejíž výsledkem je odkrytí čtyř segmentů. Segmenty jsou charakterizovány a je pro ně navržen marketingový přístup.
Keywords: segmentace trhu; kupní chování; nakupování na internetu; móda; shluková analýza
Thesis title: Segmentation of the Fashion Apparel E-commerce Market in the Czech Republic
Author: Beničová, Iveta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Baraćová, Kristina
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is to identify the segments of customers purchasing clothes online, to develop their profile, and to recommend the marketing approach towards the selected segments. The first part of the thesis describes consumer buying behaviour and factors that influence it with a focus on the online fashion market. It further outlines the stages of the segmentation process and segmentation criteria, concepts, and procedures. The second part of the thesis concentrates on the characterization of the online fashion apparel market in the Czech Republic, zooming in on current trends. The actual segmentation, which reveals five segments, is done using secondary MML-TGI data. Next segmentation is conducted on primary data by applying a variety of analytical methods, such as factor, cluster, contingency, and correspondence analysis, multivariate scaling, descriptive statistics, and MCART analysis, which then reveals four segments. The segments are characterized, and the marketing approach is proposed for them.
Keywords: market segmentation; buying behaviour; online shopping; fashion; cluster analysis

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 10. 2020
Date of submission: 14. 12. 2022
Date of defense: 26. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75611/podrobnosti

Files for download

    Last update: