Perception of monetization of mobile games by Czech players

Thesis title: Vnímání monetizace mobilních her českými hráči
Author: Bednář, Ondřej
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kubaš, Mario
Opponents: Hanzlík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá současnými trendy u monetizačních strategií, které jsou využívány v mobilních hrách. Hlavním cílem práce je analyzovat business modely používané v mobilních hrách a posléze zhodnotit jejich vnímání českými hráči. Teoretická část se skládá ze tří hlavních části. Nejprve jsou definovány nejdůležitější pojmy a dále prezentována klasifikace mobilních her. V poslední části jsou definovány dvě nejdůležitější součásti, které úzce souvisí s praktickou částí – přímé a nepřímé monetizační strategie. Praktická část je zpracována jako analýza kvantitativního výzkumu v podobě dotazníkového šetření. Následně jsou zobrazena získaná data a jejich souvislost se stanovenými hypotézami. První dvě hypotézy se týkají přímých strategií, kde se zaměřují na dvě typicky odlišné skupiny hráčů her. Na základě získaných výsledků byl upraven analyzovaný základní vzorek u poslední hypotézy. Z výsledných dat byla zjištěna spotřebitelská chování a hodnocení přímých a nepřímých monetizačních strategií českými hráči.
Keywords: Mobilní hry; IAP; monetizační strategie; monetizace; IAA; Free-to-play
Thesis title: Perception of monetization of mobile games by Czech players
Author: Bednář, Ondřej
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kubaš, Mario
Opponents: Hanzlík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with current trends in monetization strategies that are used in mobile games. The main goal is to analyze the business models used in mobile games and then evaluate their perception by Czech players. The theoretical part consists of three main parts. First, the most important terms are defined, and then the classification of mobile games is presented. In the last part, the two most important components are defined, which are closely related to the practical part: direct and indirect monetization strategies. The practical portion is carried out as a quantitative research study in the form of a questionnaire survey. Subsequently, the obtained data and their connection with the established hypotheses are displayed. The first two hypotheses concern direct strategies, in which they target two typically different groups of mobile game players. On the basis of the obtained results, the analyzed base sample was adjusted for the last hypothesis. From the resulting data, consumer behavior and the evaluation of direct and indirect monetization strategies by Czech players were determined.
Keywords: Mobile games; Free-to-play; IAA; IAP; monetization strategy; monetization

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 12. 2020
Date of submission: 14. 12. 2022
Date of defense: 31. 1. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75529/podrobnosti

Files for download

    Last update: