Design and implementation of an expert system to support and streamline the solution of helpdesk requests

Thesis title: Návrh a realizace expertního systému pro podporu a zefektivnění řešení helpdeskových požadavků
Author: Zeman, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Bína, Vladislav
Opponents: Přibyl, Vladimír
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá využitím expertních systému v helpdeskové diagnostice. Cílem bylo navrhnout a realizovat expertní systém pro podporu a zefektivnění řešení helpdeskových požadavků. K řešení byla aplikována metodika ESDLC zahrnující 7 fází – vymezení problému, výběr expertního systému, získávání znalostí, reprezentace znalostí, implementace znalostí, verifikace a validace, hodnocení. Nástrojem pro vývoj byl použit prázdný expertní systém eXpertise2Go. Vytvořený prototyp systému byl implementován do webového a android mobilního prostředí. Použitím prototypu systému se podařilo dosáhnout 90 % úspěšnosti řešení helpdeskových požadavků. Hlavním přínosem je ověření, že poskytovatelé ICT mohou zavedením expertních systému minimalizovat dopady chybného managmentu lidských zdrojů a nedostatečného přizpůsobení rychlému rozvoji ICT, ale také zefektivnit provoz vlastního oddělení podpory.
Keywords: Expertní systémy; HelpDesk; eXpertise2Go; ESDLC
Thesis title: Design and implementation of an expert system to support and streamline the solution of helpdesk requests
Author: Zeman, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Bína, Vladislav
Opponents: Přibyl, Vladimír
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the use of expert systems in helpdesk diagnostics. The goal was to design and implement an expert system to support and streamline the solution of helpdesk requests. The ESDLC methodology including 7 phases was applied to the solution – problem definition, expert system selection, knowledge acquisition, knowledge representation, knowledge implementation, verification and validation, evaluation. The empty expert system eXpertise2Go was used as the development tool. The created system prototype was implemented in the web and android mobile environment. By using the system prototype, it was possible to achieve a 90% success rate in solving help desk requests. The main benefit is the verification that ICT providers can minimize the effects of faulty human resource management and insufficient adaptation to the rapid development of ICT by introducing expert systems, but also make the operation of their own support department more efficient.
Keywords: HelpDesk; Experts Systems; eXpertise2Go; ESDLC

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 10. 2021
Date of submission: 3. 1. 2023
Date of defense: 2. 2. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78127/podrobnosti

Files for download

    Last update: