Factors of Trust and Trusthworthiness in e-commerce

Thesis title: Faktory důvěry a důvěryhodnosti v elektronickém podnikání
Author: Prejzková, Helena
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Klas, Jan
Opponents: Doucek, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Obchod se stává každodenní součástí našeho života. S příchodem informačních technologií a sítí, především internetu, se komunikace s obchodníkem podstatným způsobem změnila. Zákazník již není v přímém kontaktu s prodejcem, proto zůstává otázkou důvěry, zda se transakce uskuteční. Na tom se rovněž zakládá má práce, jež si klade za cíl především identifikovat jednotlivé faktory důvěry a důvěryhodnosti v elektronické podnikání. Mezi její další cíle patří vytvoření postupu, který hodnotí využití zjištěných faktorů v praxi. Takto vytvořená technika byla aplikována na existující obchod a také vedla k sestavení jakési příručky pro vytvoření elektronického obchodu, jenž v zákazníkovi vzbudí co největší důvěru. Práce je rozdělena do třech částí. První z nich, tedy teoretická, popisuje zejména výsledky zahraničních studií uskutečněných v souvislosti s důvěrou na internetu. Ve druhé části je nastíněn stručný pohled na český trh prostřednictvím dostupných podkladů a dotazníkového šetření. Poslední část je praktická, zabývá se využitím jednotlivých faktorů důvěry na existujícím e-shopu a také postupem pro vytvoření nového elektronického obchodu za podpory získaných poznatků. Diplomová práce může v praxi sloužit zákazníkům, kterým pomůže při zjišťování důvěryhodnosti obchodníka. Zároveň v ní mohou začínající obchodníci najít takové skutečnosti, jež jim poskytnou cenné rady k vytvoření a provozu důvěryhodného elektronického obchodu.
Keywords: e-shop; e-commerce; důvěryhodnost; důvěra
Thesis title: Factors of Trust and Trusthworthiness in e-commerce
Author: Prejzková, Helena
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Klas, Jan
Opponents: Doucek, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The business is a part of our everyday life. With the advent of information technology and networks, especially the Internet, the communication with a tradesman substantially changed. The customer is no longer in direct contact with the seller and there is a question of trust, whether or not the transaction realized. It is also the essence of this work. It aims primarily to identify particular factors of trust and trustworthiness in electronic commerce. Among its other aims belong the illustration of these factors in practice to existing shop and also make up a kind of manual for the creation of e-shop, which will give the customer the feeling of the biggest trust. The study is divided into three parts. The first of them is theoretical and describes the results of foreign studies that have been made in connection with the trust on the Internet. In the second part is outlined a brief look at home market, Czech, through available documents and a questionnaire investigation. And the last part is practical. Part of it is a look at particular factors of trust in the existing e-shop and a procedure for creating a new e-commerce with the use of gained knowledge. Master's thesis may, in practice, serve customers who use it in determining the trustworthiness of the tradesman. Also in this study may incipient tradesman find facts that can help them to create and running of a trusted e-commerce.
Keywords: trust; e-shop; e-commerce; trustworthiness

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 5. 2008
Date of submission: 15. 12. 2008
Date of defense: 3. 2. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/12819/podrobnosti

Files for download

    Last update: