The influence of consumer experience on the perception and purchase intention of an electric vehicle

Thesis title: Vliv apriorní zkušenosti na vnímání a ochotu ke koupi elektromobilu
Author: Smolek, Jakub
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá akceptačními faktory spotřebitelů majících vliv na jejich postoj a ochotu ke koupi elektromobilu. Práce představuje jednotlivé faktory, které mohou mít na základě dřívější literární rešerše zásadní vliv na akceptaci elektromobilů a ochotu k jejich koupi. Práce se dále věnuje možnosti využití apriorní zkušenosti s elektromobilem jako nástroje pro zvýšení akceptace a ochoty ke koupi elektromobilů ze strany spotřebitelů. Ve spojení s tímto nástrojem práce dále nabízí odpověď na možnosti využití alternativních business modelů pořízení elektromobilu jako možného překonání bariéry v podobě vyšší pořizovací ceny elektromobilů. Závěrem práce jsou diskutována možná praktická využití na základě zjištěných výsledků za účelem většího rozšíření elektromobility.
Keywords: elektromobil; akceptace; ochota ke koupi; apriorní zkušenost; alternativní business modely
Thesis title: The influence of consumer experience on the perception and purchase intention of an electric vehicle
Author: Smolek, Jakub
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This master‘s thesis deals with consumer acceptance factors affecting their attitude and the intention to purchase an electric car. The thesis introduces individual factors that, based on previous literature searches, may have a significant impact on the acceptance of and purchase intention of electric vehicles. The thesis further explores the possibilities of using the consumer experience with the electric vehicle as a tool to increase consumer acceptance and purchase intention of electric vehicles. In conjunction with this tool, the thesis also offers an answer to the possibility of using alternative business models for the purchase of an EV as a possible way to overcome the barrier of higher purchase price of EVs. The thesis concludes with a discussion of possible practical applications based on the findings in order to expand electromobility more widely.
Keywords: electric vehicle; acceptance; alternative business models; purchase intention; consumer experience

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2022
Date of submission: 22. 4. 2023
Date of defense: 12. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81986/podrobnosti

Files for download

    Last update: