Czech female users’ purchase intentions of celebrity-endorsed products on Instagram: A parasocial interaction perspective

Thesis title: Vliv oblíbeného influencera na české uživatelky Instagramu s využitím parasociální interakce
Author: Šilhová, Veronika
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
Předmětem této bakalářské práce je především to, jak oblíbený influencer ovlivňuje české uživatelky Instagramu. Spotřebitelé mají tendenci vnímat podporu výrobků ze strany celebrit jako užitečnou, pokud poskytují správné informace o výrobcích. Mohou tak být ovlivněni čímkoli, ať už se jedná o praktikování zdravějšího životního stylu, zvažování kosmetické operace nebo používáním dané kosmetické značky. Rovněž platí, že čím více je celebrita vnímaná jako příbuzná, tím pravděpodobnější bude, že fanoušci vyjádří celebritě podporu tím, že podporované produkty zakoupí. V praktické části si respondenti vyberou svého oblíbeného influencera a následně pomocí dotazníkového šetření budou odpovídat na otázky s ním spojené. Na závěr jsou vyhodnoceny výsledky a také jsou diskutovány důsledky parasociální interakce.
Keywords: influencer; parasociální interakce; Instagram; sociální sítě
Thesis title: Czech female users’ purchase intentions of celebrity-endorsed products on Instagram: A parasocial interaction perspective
Author: Šilhová, Veronika
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
The main subject of this bachelor thesis is how a favorite influencer impacts Czech female Instagram users. Consumers tend to perceive product endorsement by celebrities as helpful if they provide the right product information. They can be influenced in this way, whether practicing a healthier lifestyle, considering cosmetic surgery or using a given cosmetic brand. It is also true that the more a celebrity is perceived as relatable, the more likely fans are to support the celebrity by purchasing the endorsed products. In the practical part, respondents choose their favorite influencer and then, using a questionnaire survey, they will answer questions related to that influencer. The results are evaluated and the implications of the parasocial interaction are also discussed.
Keywords: social media; parasocial interaction; influencer; Instagram

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 9. 2022
Date of submission: 22. 4. 2023
Date of defense: 13. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81721/podrobnosti

Files for download

    Last update: