McDonaldization of society

Thesis title: Mcdonaldizace společnosti
Author: Homolková, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá aspekty mcdonaldizace, které je možné pozorovat v oblasti vzdělávání. Zprvu je v práci popsán samotný proces mcdonaldizace a jeho čtyři dimenze v podobě efektivity, vypočítatelnosti, předpověditelnosti a kontroly. V další části práce je řešeno, v jakých podobách se tyto aspekty projevují ve školní výuce. Cílem práce je zjistit, zda studenti Fakulty managementu v Jindřichově Hradci některé z těchto aspektů v průběhu jejich studia vnímají, případně zda pozitivně či negativně ovlivňují jejich studium. Výzkum probíhal prostřednictvím osobních rozhovorů se studenty, kteří byli vybráni na základě náhodného výběru. Konkrétně se jednalo o pět prezenčních studentů, přičemž každý z nich je zástupce jednoho z ročníků. Pomocí výzkumu bylo zjištěno, že ve vzdělávání se studenti s mcdonaldizací skutečně setkávají. Studenti potvrdili, že existují oblasti studia, ve kterých na ně má mcdonaldizace vliv, avšak jsou i oblasti studia, kde mcdonaldizace na studenty nepůsobí. Studenti případné působení mcdonaldizace v rámci studia hodnotí v zásadě pozitivně.
Keywords: technologie; vzdělávání; mcdonaldizace; on-line výuka; názory studentů
Thesis title: McDonaldization of society
Author: Homolková, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis deals with aspects of McDonaldization that can be observed in the field of education. Initially, the thesis describes the McDonaldization process itself and its four dimensions which are efficiency, calculability, predictability, and control. The following part of the thesis deals with how these aspects manifest themselves in school education. The goal of the thesis is to determine whether students at the Faculty of Management in Jindřichův Hradec perceive any of these aspects during their studies and whether they positively or negatively influence their studies. The research was conducted through personal interviews with students who were randomly selected. Specifically, there were five students, each representing one of the academic years. The research found that students do encounter McDonaldization in education. Students confirmed that there are areas where McDonaldization affects them, but there are also areas of their studies where McDonaldization does not have an impact on them. Overall, students evaluate the possible influence of McDonaldization in their studies positively.
Keywords: student opinions; McDonaldization; education; on-line learning; technology

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 4. 2022
Date of submission: 23. 4. 2023
Date of defense: 8. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81414/podrobnosti

Files for download

    Last update: