Shopping as a tool for coping with stress

Thesis title: Nakupování jako nástroj vyrovnávání se se stresem
Author: Patrovská, Sabina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Předmětem této bakalářské práce je zkoumání vlivu stresu na nákupní chování spotřebitele, respektive nakupováním jako nástrojem, jak se se stresem vyrovnávat a vypořádávat. V teoretické části práce je díky literární rešerši představen zkoumaný fenomén, dále jeho kontext, ve kterém se zkoumání odehrává, state of the art zkoumaného problému, a to včetně výzkumů, které již proběhly. Jsou definovány výzkumné otázky a diskutovány metody možné k využití výzkumu daného fenoménu. Praktická část představuje a posléze obhajuje vybranou výzkumnou metodu, kterou je focus groups, odprezentuje výsledky i s jejich analýzou a interpretuje je. Závěrem odpovídá na výzkumné otázky a nabízí podněty k případné další diskusi.
Keywords: Nákupní chování; Chování spotřebitelů; Retail therapy; Stres; Coping
Thesis title: Shopping as a tool for coping with stress
Author: Patrovská, Sabina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The subject of this bachelor thesis is to investigate the impact of stress on consumer shopping behaviour, or shopping as a tool to cope and deal with stress. In the theoretical part of the thesis, thanks to a literature search, the phenomenon under investigation is introduced, as well as the context in which the research takes place, the state of the art of the problem under investigation, and the research that has already been conducted. The research questions are defined and the methods that can be used to research the phenomenon are discussed. The practical part introduces and then defends the chosen research method, focus groups, presents the results with their analysis and interprets them. Finally, it answers the research questions and offers suggestions for possible further discussion.
Keywords: Consumer behaviour; Stress; Coping; Purchasing behaviour; Retail therapy

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 3. 2022
Date of submission: 23. 4. 2023
Date of defense: 14. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80300/podrobnosti

Files for download

    Last update: