The online consumer: social media users' awareness of the use of their personal data

Thesis title: Spotřebitel v síti: povědomí uživatelů sociálních sítí o využívání jejich osobních údajů
Author: Vokurka, Matěj
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce analyzuje oblast soukromí spotřebitelů ve světě moderních technologií a široké dostupnosti internetu. Cílem bylo definovat, jaké praktiky uživatelé sociálních sítí v době surveillance marketingu používají k ochraně jejich osobních údajů. Teoretická část diskutuje o problematice sběru osobních údajů, jak je osobních údajů využíváno v rámci surveillance marketingu a o soukromí uživatelů sociálních sítí. Pojednává o změnách ve společnosti, ke kterým došlo s příchodem moderních technologií a jaké důsledky zanechaly na soukromí spotřebitelů. V rámci empirické části proběhlo dotazníkové šetření s 285 respondenty, které vedlo k identifikaci strategií/praktik ochrany osobních údajů a postojů uživatelů sociálních sítí k dohledu a soukromí. Za účelem analýzy dat byla použita testová statistika, konkrétně chí kvadrát test nezávislosti a Fisherův exaktní test. Bylo zjištěno, že uživatelé sociálních sítí chrání své soukromí více před ostatními uživateli než před samotnými provozovateli webových domén.
Keywords: Soukromí; dataveillance; surveillance marketing; osobní údaje; sociální sítě
Thesis title: The online consumer: social media users' awareness of the use of their personal data
Author: Vokurka, Matěj
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis analyses the area of consumer privacy in the world of modern technologies and wide availability of the Internet. The aim was to define what practices social media users use to protect their personal data in the age of surveillance marketing. The theoretical part discusses the issues of personal data collection, how personal data is used in surveillance marketing and the privacy of social media users. It discusses the changes in society that have taken place with the advent of modern technology and what effects they have left on consumer privacy. In the empirical part, a questionnaire survey was conducted with 285 respondents to identify the strategies/practices of protection of personal data and attitudes of social media users towards surveillance and privacy. For the purpose of data analysis, test statistics, namely chi-square test of independence and Fisher's exact test were used. It was found that social media users protect their privacy more from other users than from the web domain operators themselves.
Keywords: Privacy; personal data; social media; dataveillance; surveillance marketing

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 3. 2022
Date of submission: 23. 4. 2023
Date of defense: 13. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80289/podrobnosti

Files for download

    Last update: