Comparing the spread of misinformation between Generations X and Z with a focus on social marketing

Thesis title: Srovnání šíření dezinformací mezi generacemi X a Z se zaměřením na sociální marketing
Author: Streckerová, Michaela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá problematikou dezinformací a zkoumá jejich šíření v rámci generace X a generace Z se zaměřením na sociální marketing. Hlavním cílem je poskytnout celkový přehled o tématice dezinformací v rámci sociálního marketingu, upozornit na náchylnost jednotlivých generací k důvěře v dezinformace či k jejich šíření a na-vrhnout opatření, jak této hrozbě předcházet. Práce je rozdělena do dvou hlavních částí. První část je literární rešerše a shrnuje dosavadní poznatky z teorie dezinformace, sociálního marketingu a chování jednotlivých generací na sociálních sítích. Druhá část práce je interpretace výsledků výzkumu, který proběhl formou dotazníkového šetření a přináší informace o vnímání dezinformací zástupci jednotlivých generací a reálné informační gramotnosti.
Keywords: generace X; dezinformace; informační gramotnost; sociální marketing; generace Z
Thesis title: Comparing the spread of misinformation between Generations X and Z with a focus on social marketing
Author: Streckerová, Michaela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with the issue of misinformation and examines its spread within Generation X and Generation Z with a focus on social marketing. The main objective is to provide an overview of the topic of misinformation in social marketing, to highlight the susceptibility of each generation to trust in misinformation or to its spread and to suggest measures to prevent this threat. The thesis is divided into two main parts. The first part is a literature search and summarizes the existing knowledge on disinformation theory, social marketing and the behaviour of different generations on social networks. The second part of the thesis is an interpretation of the results of the research, which was conducted in the form of a questionnaire survey and provides information about the perception of misinformation by representatives of different generations and real information literacy.
Keywords: misinformation; social marketing; generation X; generation Z; information literacy

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 10. 2021
Date of submission: 23. 4. 2023
Date of defense: 14. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78163/podrobnosti

Files for download

    Last update: