The attractiveness of home office as an employee benefit in the Czech labor market

Thesis title: Atraktivita práce z domova jako zaměstnaneckého benefitu na pracovním trhu v ČR
Author: Neužilová, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Černá, Iveta
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá atraktivitou práce z domova jako zaměstnaneckého benefitu na českém trhu práce. Cílem práce je zjistit vývoj atraktivity práce z domova v čase a současné vnímání práce z domova zaměstnanci či uchazeči o zaměstnání. K tomu byla stanovena 2 výzkumná období – období pandemie Covid-19 v ČR a současnost, a následující hypotézy: (1) zaměstnanci by si přáli větší míru nabídky práce z domova, než je jejich současná, (2) práce z domova představuje nejatraktivnější typ zaměstnaneckého benefitu, (3) absence benefitu práce z domova ovlivňuje negativně rozhodnutí uchazečů o přijetí zaměstnání, a (4) zaměstnanci či uchazeči o zaměstnání by byli ochotni přijmout nižší mzdu za možnost většího podílu práce z domova. Dílčím cílem práce je identifikovat profil zaměstnanců či uchazečů o zaměstnání a pracovní obory s největším potenciálem pro nabídku či rozšíření práce z domova. Metodologie zahrnuje kvantitativní výzkum s metodou CAWI a komparaci výstupů dvou období. Tři ze čtyř hypotéz byly vyvráceny. Z práce vyplynulo, že si aktuálně 2/3 respondentů přejí pracovat z domova v poměru, v jakém pracují nyní, zatímco pouze ¼ tázaných touží po rozšíření. Ačkoliv práce z domova stále patří mezi 5 nejatraktivnějších zaměstnaneckých benefitů, nelze konstatovat, že se jedná o zcela nejatraktivnější. Zhruba 2/3 respondentů by spíše či rozhodně nepřijaly pracovní nabídku bez možnosti práce z domova. Více než 70 % respondentů by spíše či rozhodně nepřistoupilo na nižší mzdu za dodatečný podíl práce z domova. Doporučením pro zaměstnavatele je nesnižovat plošně mzdy za dodatečnou nabídku práce z domova, u 2/3 zaměstnanců zachovat aktuální podíl práce z domova a u zbylých podíl spíše rozšířit než snížit.
Keywords: Pandemie Covid-19; Zaměstnanci a uchazeči o zaměstnání; Atraktivita práce z domova; Home Office; Zaměstnanecké benefity; Práce z domova; Současnost; Pracovní trh v ČR
Thesis title: The attractiveness of home office as an employee benefit in the Czech labor market
Author: Neužilová, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Černá, Iveta
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis examines the appeal of working from home as an employee benefit in the Czech labor market. The objective of the study is twofold: to determine the trend in the attractiveness of home office over time and to assess the current perception of this benefit among employees and job applicants. The research is divided into two periods: the period of the Covid-19 pandemic in the Czech Republic and the present. The following hypotheses were formulated: (1) employees desire a greater degree of work from home than their current offer, (2) home office is the most attractive type of employee benefit, (3) the absence of home office benefit adversely affects applicants' job acceptance decisions, and (4) employees or job applicants would accept a lower salary for a higher proportion of home office. The partial objective is to identify the employee and job applicant profiles and the fields of work with the greatest potential for offering or expanding home office. The methodology consists of quantitative research utilizing the CAWI method, and comparison of the results from the two periods. Three of the four hypotheses were rejected. The research revealed that 2/3 of the respondents prefer the current proportion of work from home to be maintained, whereas only 1/4 wish to expand it. Although working from home is among the top five employee benefits, it is not the most attractive. Roughly 2/3 of the respondents would rather not or definitely not accept a job offer without the possibility of working from home. More than 70% of the respondents would rather not or definitely not agree to a lower wage for additional offer of home office. Therefore, employers are advised not to reduce wages across the board for the additional offer of home office. Instead, they should maintain the current proportion of home office for 2/3 of their employees and rather increase it for the remaining third.
Keywords: Employee benefits; Covid-19 pandemic; Home Office; Present; Czech labor market; Employees and job seekers; Attractiveness of home office

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 2. 2022
Date of submission: 24. 4. 2023
Date of defense: 30. 5. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79792/podrobnosti

Files for download

    Last update: