Cultural aspects of international business negotiation in the case of Petrof and its expansion into the Middle East

Thesis title: Kulturní aspekty mezinárodního obchodního jednání na příkladu firmy Petrof a její expanze na Blízký východ
Author: Petrová, Diana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá mezinárodním obchodním jednáním a vlivem kulturních odlišností na jeho průběh. Práce v první části charakterizuje mezinárodní obchodní jednání a jeho jednotlivé fáze, dále popisuje arabskou a českou kulturu za využití kulturních dimenzí. V druhé části je porovnávána česká a arabská kultura a její vliv na průběh mezinárodního obchodního jednání, a to na základě kvalitativních rozhovorů se zástupkyní společnosti Petrof a s arabskými obchodníky podnikajícími v České republice. Práce upozorňuje na skutečnost, že v důsledku odlišného chování, chápání a očekávání může během vyjednávání dojít k neshodám, které mohou vyústit až v neuzavření kontraktu nebo ukončení spolupráce. Práce proto v závěru poskytuje společnosti Petrof doporučení, jak využít znalost arabské kultury ve svůj prospěch při jednání se svými partnery.
Keywords: kulturní dimenze; Geert Hofstede; mezinárodní obchodní jednání; Fons Trompenaars; arabská kultura; Petrof
Thesis title: Cultural aspects of international business negotiation in the case of Petrof and its expansion into the Middle East
Author: Petrová, Diana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with international business negotiations and the influence of cultural differences on their development. The first part of the thesis characterizes the international business negotiations and their phases, then describes Arab and Czech culture using cultural dimensions. The second part compares the Czech and Arab cultures and their influence on the process of international business negotiations, based on qualitative interviews with a representative of Petrof and with Arab businessmen doing business in the Czech Republic. The thesis highlights the fact that due to different behaviour, perceptions and expectations, disagreements may arise during the negotiation process, which may result in the failure to conclude a contract or termination of cooperation. The thesis, therefore, concludes by providing Petrof with recommendations on how to use the knowledge of Arab culture to its advantage when negotiating with its partners.
Keywords: Geert Hofstede; Arab culture; Petrof; cultural dimensions; international business negotiation; Fons Trompenaars

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 9. 2022
Date of submission: 27. 4. 2023
Date of defense: 30. 5. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81858/podrobnosti

Files for download

    Last update: