Impact of Consumer Preferences on Cross-border Trade

Thesis title: Vliv spotřebitelských preferencí na přeshraniční obchod
Author: Avdeeva, Polina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Sato, Alexej
Opponents: Hinčica, Vít
Thesis language: Česky
Abstract:
V současném světě, kde panuje rozmanitost, přesycenost a tvrdá konkurence, nabývá na významu detailnější analýza spotřebního chování a rozhodování, a to zejména jeho subjektivních a méně racionálních složek. Spotřebitelské preference jsou dnes jednou z nejdůležitějších marketingových proměnných. Ve snaze získat nové a udržet stávající klienty jsou firmy nuceny analyzovat nejrůznější složky chování spotřebitele, přičemž v případě přeshraničního obchodování je důležité se věnovat i faktoru kulturních rozdílů. Táto práce zkoumá závislost mezi kulturními predispozicemi českých a norských spotřebitelů a jejich preferencemi v odvětví piva.
Keywords: chování spotřebitele; spotřebitelské preference; kulturní dimenze; Česká republika; Norsko; Geert Hofstede; pivo
Thesis title: Impact of Consumer Preferences on Cross-border Trade
Author: Avdeeva, Polina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Sato, Alexej
Opponents: Hinčica, Vít
Thesis language: Česky
Abstract:
In today's world, where diversity, oversaturation and tough competition prevails, a more detailed analysis of consumer behavior and decision-making is gaining in importance, especially its subjective and less rational components. Consumer preferences are one of the most important marketing variables today. To acquire new clients and retain existing ones, companies are forced to analyze various components of consumer behavior, including the factor of cultural differences, which is especially important in case of cross-border trading. This thesis examines the correlation between the cultural predispositions of Czech and Norwegian consumers and their preferences in the beer sector.
Keywords: consumer behavior; consumer preferences; cultural dimensions; Geert Hofstede; beer; Czech Republic; Norway

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 2. 2022
Date of submission: 27. 4. 2023
Date of defense: 6. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/79728/podrobnosti

Files for download

    Last update: