Franchising and its use in a travel agency

Thesis title: Franchising a jeho využití v cestovní kanceláři
Author: Heřmánková, Michaela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Kvítková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
Téma bakalářské práce je zaměřeno na franchising v cestovní kanceláři. Práce si klade za cíl zhodnotit využití franchisingu v cestovním ruchu na příkladu konkrétní cestovní kanceláře. Tento cíl byl dosažen zjištěním všech výhod a nevýhod, které franchising jako zvolená forma podnikání přináší. První kapitola je věnována podrobné charakteristice cestovní kanceláře a jejímu produktu. Druhá kapitola se zabývá franchisingem a jeho výhodami a nevýhodami. V třetí kapitole jsou vyhodnoceny výhody a nevýhody franchisingu na příkladu vybrané franchise cestovní kanceláře. Jako hlavní podklad pro vyhodnocení jednotlivých výhod a nevýhod byly použity informace získané z rozhovoru s franchisantem vybrané franchisy. Na základě provedeného rozhovoru byla také sestavena SWOT analýza zvoleného franchisového podniku.
Keywords: cestovní kancelář; franchising; výhody franchisingu; nevýhody franchisingu
Thesis title: Franchising and its use in a travel agency
Author: Heřmánková, Michaela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Kvítková, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
The topic of the bachelor's thesis is focused on franchising in a travel agency. The aim of thesis is the evaluation of the use of franchising in the tourism industry on the example of a selected travel agency. This goal was achieved by finding out all the advantages and disadvantages that franchising brings. The first part contains a detailed characteristics of the travel agency and its product. The second part deals with franchising and its advantages and disadvantages. In the third part, the advantages and disadvantages of franchising in the selected travel agency franchise are evaluated. The information obtained from the interview with the franchisee of the selected franchise was used as the main source for evaluating individual advantages and disadvantages. On the basis of the results of the interview research, a SWOT analysis of the selected franchise was also created.
Keywords: disadvantages of franchising; travel agency; franchising; advantages of franchising

Information about study

Study programme: Cestovní ruch
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 7. 2022
Date of submission: 28. 4. 2023
Date of defense: 31. 5. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81479/podrobnosti

Files for download

    Last update: