Position of the selected destination in the offer of Czech travel agencies

Thesis title: Postavení vybrané destinace v nabídce českých cestovních kanceláří
Author: Cábová, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Hamarneh, Iveta
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá postavením Islandu v nabídce českých cestovních kanceláří. Hlavním cílem je zanalyzovat nabídku poznávacích zájezdů na Island, které jsou pořádány českými cestovními kancelářemi, provést komparaci zájezdů se stejnou délkou trvání a rozšířit itinerář vybraného zájezdu o alternativní cíle, které mohou pomoci zmírnit overturismus v nejnavštěvovanějších destinacích. Teoretická část se zabývá definicemi běžně používaných v cestovním ruchu, současnými trendy v cestovním ruchu, Islandem jako destinací cestovního ruchu a dopady cestovního ruchu na Islandskou ekonomiku. Praktická část se zabývá charakteristikami vybraných cestovních kanceláří a porovnáváním poznávacích vybraných zájezdů na Island. Poznávací zájezdy jsou hodnoceny podle aspektů, jako je stravování, ubytování a navštívené destinace. Tyto aspekty mohou ovlivňovat rozhodování jedinců při výběru zájezdů. Pro komparaci zájezdů byly vybrány zájezdy s délkou trvání 8 dní. Alternativní cíle cestovního ruchu, které se dají zařadit do itineráře vybraného poznávacího zájezdu, byly vybírány s ohledem na dopravní dostupnost, estetičnost daného místa. Přínosem diplomové práce může být usnadnění výběru poznávacího zájezdu na Island, může pomoci ke snížení overturismu na Islandu a rozprostření cestovního ruchu i do oblastí s méně známými cíli cestovního ruchu. Alternativní cíle také mohou ukázat návštěvníkům jiný pohled na Islandskou přírodu a její ochranu.
Keywords: Cestovní kancelář; cestovní ruch; Poznávací zájezdy; Island
Thesis title: Position of the selected destination in the offer of Czech travel agencies
Author: Cábová, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Hamarneh, Iveta
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the position of Iceland in the offer of Czech travel agencies. The main objective is to analyse the offer of sightseeing tours in Iceland organized by Czech travel agencies, compare tours with the same duration, and expand the selected tour itinerary to include alternative destinations that can help mitigate overtourism in the most visited destinations. The theoretical part deals with definitions commonly used in the tourism industry, current trends in tourism, Iceland as a tourist destination, and the impact of tourism on the Icelandic economy. The practical part deals with the characteristics of selected travel agencies and compares selected sightseeing tours in Iceland. Sightseeing tours are rated according to the dinning, accommodation, and destinations visited. These aspects may influence individuals' decision-making when choosing tours. Tours with a duration of 8 days have been selected for tour comparison. The alternative tourist destinations that some travel agencies can include in the itinerary of the sightseeing tour concern the accessibility and aesthetics of the place. The thesis's contribution may be to facilitate the selection of a sightseeing tour in Iceland. It may reduce overtourism in Iceland and spread tourism to areas with lesser-known tourist destinations. Alternative destinations may also show visitors a different perspective of Icelandic nature and its protection.
Keywords: Travel agency; tourism; sightseeing tours; Iceland

Information about study

Study programme: Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 7. 2022
Date of submission: 28. 4. 2023
Date of defense: 31. 5. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81361/podrobnosti

Files for download

    Last update: