Causes of gender inequality in the Moroccan education system and possible solutions
Thesis title: | Příčiny genderových nerovností ve vzdělávacím systému Maroka a možnosti řešení |
---|---|
Author: | Pilíková, Kamila |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Sejkora, Jiří |
Opponents: | Kováčiková, Viera |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku genderových nerovností ve vzdělávacím systému Maroka. Cílem této bakalářské práce je identifikovat příčiny a navrhnout řešení genderových nerovností vzdělávacího systému v Maroku se zaměřením na předškolní, primární a sekundární vzdělávání. První kapitola stanovuje obecné příčiny a řešení genderových nerovností ve vzdělávání rozvojových zemí a je vypracována na základě rešerše literatury. V druhé kapitole jsou identifikovány rozdíly mezi dívkami a chlapci ve vzdělávacím systému Maroka. Na základě dat byla rozpoznána nižší míra zapsaných dívek na úrovni předškolního a nižšího sekundárního vzdělávání a na úrovni primárního vzdělávání vyšší míra předčasného ukončování školní docházky dívkami. Následně byly obecné příčiny a řešení genderových nerovností ve vzdělávání rozvojových zemí přeneseny na Maroko. Pro Maroko byly identifikovaný následující příčiny: chudoba, rodinný model, bezpečí a vzdálenost od školy, náboženství, násilí, dětské sňatky a nechtěná těhotenství a dětská práce. Poté byla uplatněna obecná řešení z první části a navržena řešení genderových nerovností vzdělávacího systému v Maroku. Tato řešení byla rozdělena do těchto oblastí: učitelé a ženské vzory, právní reformy, bezpečnost a přívětivé prostředí, genderové stereotypy, finanční podpora, školy ve venkovských oblastech, internátní školy a školy pouze pro dívky, dopravní infrastruktura a sexuální výchova. |
Keywords: | genderové nerovnosti; vzdělávací systém; příčiny; Maroko; rozvojové země; řešení |
Thesis title: | Causes of gender inequality in the Moroccan education system and possible solutions |
---|---|
Author: | Pilíková, Kamila |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Sejkora, Jiří |
Opponents: | Kováčiková, Viera |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This bachelor thesis deals with the issue of gender inequality in the Moroccan education system. The aim of this bachelor thesis is to identify the causes and to propose solutions to gender inequality in the education system in Morocco, focusing on pre-school, primary and secondary education. The first chapter describes the general causes and solutions to gender inequalities in education in developing countries and is based on literature research. The second chapter identifies the differences between girls and boys in the Moroccan education system. Based on the data, lower enrolment rates for girls at the pre-primary and lower secondary levels and higher dropout rates for girls at the primary level have been identified. Subsequently, the general causes and solutions to gender inequalities in education in developing countries are transferred to Morocco. The following causes were identified for Morocco: poverty, family model, safety and distance from school, religion, violence, child marriage and unwanted pregnancies, and child labour. Then, the general solutions from the first part were applied and solutions to gender inequality of the education system in Morocco were proposed. These solutions were categorized into the following areas: teachers and female role models, legal reforms, safety and welcoming environments, gender stereotypes, financial support, schools in rural areas, boarding and girls-only schools, transport infrastructure, and sex education. |
Keywords: | gender inequality; education system; Morocco; developing countries; causes; solutions |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní obchod |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of International Economic Relations |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 3. 7. 2022 |
---|---|
Date of submission: | 28. 4. 2023 |
Date of defense: | 1. 6. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/80797/podrobnosti |