Causes of gender inequality in the Moroccan education system and possible solutions

Thesis title: Příčiny genderových nerovností ve vzdělávacím systému Maroka a možnosti řešení
Author: Pilíková, Kamila
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sejkora, Jiří
Opponents: Kováčiková, Viera
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku genderových nerovností ve vzdělávacím systému Maroka. Cílem této bakalářské práce je identifikovat příčiny a navrhnout řešení genderových nerovností vzdělávacího systému v Maroku se zaměřením na předškolní, primární a sekundární vzdělávání. První kapitola stanovuje obecné příčiny a řešení genderových nerovností ve vzdělávání rozvojových zemí a je vypracována na základě rešerše literatury. V druhé kapitole jsou identifikovány rozdíly mezi dívkami a chlapci ve vzdělávacím systému Maroka. Na základě dat byla rozpoznána nižší míra zapsaných dívek na úrovni předškolního a nižšího sekundárního vzdělávání a na úrovni primárního vzdělávání vyšší míra předčasného ukončování školní docházky dívkami. Následně byly obecné příčiny a řešení genderových nerovností ve vzdělávání rozvojových zemí přeneseny na Maroko. Pro Maroko byly identifikovaný následující příčiny: chudoba, rodinný model, bezpečí a vzdálenost od školy, náboženství, násilí, dětské sňatky a nechtěná těhotenství a dětská práce. Poté byla uplatněna obecná řešení z první části a navržena řešení genderových nerovností vzdělávacího systému v Maroku. Tato řešení byla rozdělena do těchto oblastí: učitelé a ženské vzory, právní reformy, bezpečnost a přívětivé prostředí, genderové stereotypy, finanční podpora, školy ve venkovských oblastech, internátní školy a školy pouze pro dívky, dopravní infrastruktura a sexuální výchova.
Keywords: genderové nerovnosti; vzdělávací systém; příčiny; Maroko; rozvojové země; řešení
Thesis title: Causes of gender inequality in the Moroccan education system and possible solutions
Author: Pilíková, Kamila
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sejkora, Jiří
Opponents: Kováčiková, Viera
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the issue of gender inequality in the Moroccan education system. The aim of this bachelor thesis is to identify the causes and to propose solutions to gender inequality in the education system in Morocco, focusing on pre-school, primary and secondary education. The first chapter describes the general causes and solutions to gender inequalities in education in developing countries and is based on literature research. The second chapter identifies the differences between girls and boys in the Moroccan education system. Based on the data, lower enrolment rates for girls at the pre-primary and lower secondary levels and higher dropout rates for girls at the primary level have been identified. Subsequently, the general causes and solutions to gender inequalities in education in developing countries are transferred to Morocco. The following causes were identified for Morocco: poverty, family model, safety and distance from school, religion, violence, child marriage and unwanted pregnancies, and child labour. Then, the general solutions from the first part were applied and solutions to gender inequality of the education system in Morocco were proposed. These solutions were categorized into the following areas: teachers and female role models, legal reforms, safety and welcoming environments, gender stereotypes, financial support, schools in rural areas, boarding and girls-only schools, transport infrastructure, and sex education.
Keywords: gender inequality; education system; Morocco; developing countries; causes; solutions

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 7. 2022
Date of submission: 28. 4. 2023
Date of defense: 1. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80797/podrobnosti

Files for download

    Last update: