European automotive industry reaction to the changing economic environment in 2019-2022
Thesis title: | Reakce evropského automobilového průmyslu na měnící se ekonomické prostředí 2019 - 2022 |
---|---|
Author: | Petržílka, Vítek |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Šaroch, Stanislav |
Opponents: | Šváb, Patrik |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato bakalářská práce identifikuje hlavní výzvy pro evropský automobilový průmysl mezi lety 2019 a 2022 a zachycuje související strategické chování automobilových výrobců. Práce zároveň sleduje, jak se pod tlakem těchto vlivů vyvíjejí nabídky a prodeje nových automobilů v EU a shrnuje současné a očekávané trendy v chování firem v tomto odvětví. Výchozí informace byly získány důkladnou analýzou veřejné komunikace vybraných subjektů. Stěžejní část práce představuje výsledky kvalitativního šetření v podobě strukturovaných expertních rozhovorů. Poslední část poskytuje hlubší vhled do změn v produktových portfoliích výrobců automobilů. Práce je prokládána podpůrnými daty z oficiálních zdrojů. Byla identifikována celá řada změn, které v odvětví zvýšily význam flexibility, diverzifikace rizik a úsporných opatření. Události sledovaného období vedly k výraznému snížení počtu vyrobených automobilů v EU, k vytlačování malých aut z nabídek výrobců a ke zvýšení tržního podílu nízkoemisních vozů. Lze očekávat, že výše uvedené trendy budou i nadále pokračovat. |
Keywords: | výrobci automobilů; strategické chování; kvalitativní výzkum; expertní rozhovory; automobilový průmysl; Evropská unie; trendy v odvětví; nedostatek mikročipů; nízkoemisní vozidla |
Thesis title: | European automotive industry reaction to the changing economic environment in 2019-2022 |
---|---|
Author: | Petržílka, Vítek |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Šaroch, Stanislav |
Opponents: | Šváb, Patrik |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This bachelor thesis identifies main challenges for the European automotive industry between 2019 and 2022 and captures the related strategic behaviour of automobile manufacturers. The thesis also examines how new car offers and sales in the EU evolve in response to these factors and summarises the current and expected trends in the behaviour of firms in the sector. The initial information was obtained through a thorough analysis of the public communication of selected subjects. The main part of the work presents the results of qualitative research in the form of structured expert interviews. The last section provides deeper insight into the changes in the product portfolios of car manufacturers. The work is complemented by supporting data from official sources. A number of changes have been identified that have increased the importance of flexibility, risk diversification and cost-saving measures in the industry. The events of the period under review have led to a significant reduction of cars produced within the EU, the decreased number of small cars in manufacturers' offerings and the growing market share of low emission cars. These three trends can be expected to continue in the future. |
Keywords: | car manufacturers; European Union; automotive industry; strategic behaviour; industry trends; qualitative research; expert interviews; microchip shortage; low emission vehicles |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní obchod |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of International Economic Relations |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 4. 7. 2022 |
---|---|
Date of submission: | 28. 4. 2023 |
Date of defense: | 30. 5. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/80641/podrobnosti |