Gender controversies in advertising: Gender stereotypes and their perception by Central European consumers

Thesis title: Genderové kontroverze v reklamě: Genderové stereotypy a jejich vnímání spotřebitelem středoevropského trhu
Author: Paděra, Filip
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Henzl, Jindřich
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se věnuje problematice využití genderových stereotypů v reklamách a jejich vnímání spotřebitelem středoevropského trhu. Jejím cílem je pak především skrze vlastní výzkum provedený v rámci třech vybraných zemí, a to České republiky, Slovenska a Německa, které středoevropský trh částečně reprezentují, zjistit, jak obyvatelé vybraných zemí vnímají využití genderových stereotypů v reklamách a identifikovat rozdíly mezi těmito zeměmi i vybranými sociálními skupinami. Získané výsledky naznačují tomu, že takové rozdíly existují. V rámci sociálních skupin se jedná o vyšší citlivost, a tedy i riziko negativního vnímání ze strany mladších spotřebitelů, a především pak mladších žen. Porovnání mezi státy zase ukázalo mírně vyšší citlivost německého trhu.
Keywords: Kontroverze; Gender; Stereotyp; Vnímání; Reklama; Marketingová komunikace
Thesis title: Gender controversies in advertising: Gender stereotypes and their perception by Central European consumers
Author: Paděra, Filip
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Henzl, Jindřich
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on the use of gender stereotypes in advertisements and their perception by consumers of the Central European market. Its aim is to find out how the inhabitants of the selected countries perceive the use of gender stereotypes in advertisements and to identify the differences between these countries and selected social groups through the research conducted in three selected countries, namely the Czech Republic, Slovakia and Germany, which partially represent the Central European market. The results obtained suggest that such differences exist. Within social groups, there is a higher sensitivity and therefore a higher risk of negative perception by younger consumers, and especially younger women. The comparison between countries showed a slightly higher sensitivity of the German market.
Keywords: Marketing communication; Controversy; Gender; Stereotype; Perception; Advertising

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 5. 2021
Date of submission: 29. 4. 2023
Date of defense: 31. 5. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77031/podrobnosti

Files for download

    Last update: