Design of ICT support for gamification of creative collaboration of teachers and students
Thesis title: | Návrh ICT podpory gamifikace tvůrčí spolupráce pedagogů a studentů |
---|---|
Author: | Shchur, Anastasiia |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Vondra, Zdeněk |
Opponents: | Radváková, Věra |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá návrhem gamifikačního ICT řešení pro podporu spolupráce pedagogů a studentů Fakulty informatiky a statistiky. Tento hlavní cíl reaguje na současný problém nedostatečného propojení studentů a fakulty a jejich nízkého zájmu o zapojení do dění mimo studijní povinnosti. Kromě toho je dílčím cílem práce najít odpověď na výzkumnou otázku „Jaké postupy mohou podpořit sounáležitost studentů a pedagogů Fakulty informatiky a statistiky prostřednictvím spolupráce na tvůrčích projektech?” K popisu aktuálního stavu a potřeb zájmových skupin jsou využity metody design thinking, focus group a dotazníkové šetření, které jsou aplikovány na skupinách studentů a pedagogů působících na Fakultě informatiky a statistiky. Následné řešení je navrženo s využitím přístupu human centered design a standardizovaných metod pro návrh ICT řešení, konkrétně modelování procesů pomoci notace BPMN, uživatelských funkcionalit pomocí UML diagramů a datových toků prostřednictvím Data Flow diagramů. Pro část řešení věnující se oblasti řízení projektů je využita metodika Kanban. Validace navrženého řešení je provedena pomocí hloubkových rozhovorů s odborníky na dotčené oblasti a pomocí dotazníkových šetření uskutečněných mezi studenty a pedagogy Fakulty informatiky a statistiky. Na základě provedené validace lze konstatovat, že navržené řešení má potenciál být kladně přijato všemi zájmovými skupinami. |
Keywords: | gamifikace; vysoká škola; vztah student-pedagog; ICT řešení |
Thesis title: | Design of ICT support for gamification of creative collaboration of teachers and students |
---|---|
Author: | Shchur, Anastasiia |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Vondra, Zdeněk |
Opponents: | Radváková, Věra |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The thesis deals with the design of a gamification ICT solution to support collaboration between teachers and students of the Faculty of Informatics and Statistics. This main objective responds to the current problem of the lack of student-faculty interaction and their low interest in engaging with events outside of their academic duties. In addition, a sub-objective of the thesis is to answer the research question "What practices can promote student and faculty belonging in the Faculty of Computer Science and Statistics through collaborative creative projects?" Design thinking, focus group and questionnaire survey methods are used to describe the current status and needs of interest groups and applied to groups of students and faculty members working in the Faculty of Computer Science and Statistics. The subsequent solution is designed using a human centered design approach and standardized methods for designing ICT solutions, namely process modelling using BPMN notation, user functionalities using UML diagrams and data flows using Data Flow diagrams. The Kanban methodology is used for the project management part of the solution. Validation of the proposed solution is carried out through in-depth interviews with experts in the areas concerned and through questionnaire surveys conducted among students and teachers of the Faculty of Informatics and Statistics. Based on the validation performed, it can be concluded that the proposed solution has the potential to be positively accepted by all interest groups. |
Keywords: | gamification; ICT solution; university; teacher-student relationship |
Information about study
Study programme: | Informační management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Multimedia |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 21. 2. 2022 |
---|---|
Date of submission: | 30. 4. 2023 |
Date of defense: | 30. 5. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/79819/podrobnosti |