Conflicts of schedule actions in the study system - analysis and solution proposal

Thesis title: Kolize rozvrhových akcí ve studijním systému - analýza a návrh řešení
Author: Matulová, Júlia
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pavlíček, Luboš
Opponents: Šimeček, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá kolizemi rozvrhových akcí, které vznikají při tvorbě rozvrhu na Vysoké škole ekonomické v Praze. Proces vytváření rozvrhu v současné době neobsahuje žádnou kontrolu, zda je pro studenty v jednotlivých semestrech studia možné si zapsat všechny předměty podle vzorového plánu, aniž by se jim rozvrhové akce povinných předmětů překrývaly. Cílem diplomové práce je návrh řešení kolizí rozvrhových akcí ve studijním systému. Dílčím cílem je popis procesu vytváření rozvrhu, který je sestaven dle rozhovorů s pracovníky kateder, a určení definice kolize rozvrhových akcí, která vychází jak z potřeb školy, tak z rešerše dostupných zdrojů k tématu. Práce obsahuje i dotazníkové šetření mezi studenty o jejich zkušenostech s kolizemi. Pro naplnění druhého dílčího cíle je potřebná analýza kolizí na základě historických dat ze studijního systému. Vychází ze záznamů o zápisech na předměty v minulých letech a na výstupu jsou upozornění na kolize v jednotlivých programech pro každý semestr studia. Třetím dílčím cílem je návrh nástrojů pro identifikování kolizí při vytváření a úpravách rozvrhu. Výsledky práce mohou použít pracovníci podílející se na tvorbě rozvrhu pro upozorňování na kolize, které pak musí individuálně vyhodnotit a dle toho navrhnout úpravu rozvrhu.
Keywords: studijní plán; tvorba rozvrhu; rozvrh; kolize
Thesis title: Conflicts of schedule actions in the study system - analysis and solution proposal
Author: Matulová, Júlia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pavlíček, Luboš
Opponents: Šimeček, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the conflicts of scheduling actions that arise in the creation of a timetable at the Prague University of Economics and Business. The process of scheduling currently does not include any control over whether it is possible for students in each semester of study to enrol in all courses according to the model schedule without overlapping schedule actions of compulsory courses. The aim of this thesis is to propose a solution to schedule action conflicts in the study system. A sub-objective is to describe the process of creating the timetable, which is compiled according to interviews with departmental staff, and to determine a definition of timetable action collision based on both the needs of the school and a review of available resources on the topic. The thesis also includes a questionnaire survey of students about their experience with conflicts. To meet the second sub-objective, an analysis of conflicts based on historical data from the student system is needed. It is based on course enrolment records in the past years and the output of the analysis shows collision alerts for each program in each semester of study. The third sub-objective is to propose tools for identifying conflicts in schedule creation and modification. The results of the thesis can be used by the staff involved in scheduling to point out collisions, which they then have to evaluate individually and propose schedule adjustments accordingly.
Keywords: timetable; conflict; curriculum; scheduling

Information about study

Study programme: Informační systémy a technologie/Business Intelligence
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2022
Date of submission: 1. 5. 2023
Date of defense: 2. 10. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/82025/podrobnosti

Files for download

    Last update: