Beer market segmentation

Thesis title: Segmentace trhu piva
Author: Grimm, Hugo
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Tahal, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je odkrytí segmentů spotřebitelů piva v České republice na základě postižení podobností či diferencí mezi spotřebiteli, tak, aby byly z hlediska svých postojů a spotřebního chování vnitřně homogenní a vzájemně heterogenní a následně vyhodnotit atraktivitu odkrytých segmentů a navrhnout marketingový přístup k nim. Z výsledků budou dále dána doporučení pro možné zaměření pomocí strategie cíleného marketingu. V teoretické části jsou popsány složky marketingové strategie, samotný segmentační postup a jeho procesy. Dále jsou popsány přístupy k segmentaci a metody a techniky segmentace. Následně je přestaven marketingový výzkum, který je využit v druhé části práce. V praktické části je představen pivní trh v ČR, následuje segmentace na základě sekundárních dat, vlastní výzkum a analýza primárních dat a obsahová analýza. Závěrem je pak syntéza poznatků o objevených segmentech, na které je vydáno marketingové doporučení
Keywords: pivo; segmentace trhu; marketingový výzkum
Thesis title: Beer market segmentation
Author: Grimm, Hugo
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Tahal, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this master’s thesis is to reveal the segments of beer consumers in the Czech Republic based on the similarities or differences between consumers, so that they are internally homogeneous and mutually heterogeneous in terms of their attitudes and consumption behavior, and then to evaluate the attractiveness of the revealed segments and propose a marketing approach to them. From the results, recommendations will be given for possible targeting using a targeted marketing strategy. In the theoretical part, the components of the marketing strategy, the segmentation procedure itself and its processes are described. Next, approaches to segmentation and segmentation methods and techniques are described. Subsequently, the marketing research is reconstructed, which is used in the second part of the thesis. In the practical part, the beer market in the Czech Republic is presented, followed by segmentation based on secondary data, own research and analysis of primary data, and content analysis. The conclusion is a synthesis of knowledge about the discovered segments, on which a marketing recommendation is issued.
Keywords: market segmentation; beer; marketing research

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 12. 2022
Date of submission: 2. 5. 2023
Date of defense: 1. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83115/podrobnosti

Files for download

    Last update: