Videogame skins as an alternative investment instrument: the case of Counter Strike: Global Offensive
Thesis title: | Videogame skins as an alternative investment instrument: the case of Counter Strike: Global Offensive |
---|---|
Author: | Půta, Pavel |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Rejthar, Jan |
Opponents: | Kavřík, Dominik |
Thesis language: | English |
Abstract: | This thesis deals with the game Counter Strike: Global Offensive in which there are collectable in-game items. The research consists of testing whether there is a relationship in the development of price of CS:GO items, specifically the loot box Operation Breakout Case and the Redline Field-Tested skin on AK-47 weapon, and the development of price of more traditional investment instruments. The examined period is 2020, in which the investment instruments were more volatile. Using the least square method, two regression analysis models are created from the data to further examine the price dependencies of the selected investment instruments. In the first model, in case of the Operation Breakout Case, there is no indication of any relationship in the price development with other investment instruments. In the second model, in the examination of the AK-47 Redline a dependency in price development with Bitcoin is found. However, this does not refute the results of the first model in any way, but rather confirms the necessity of researching the potential of individual items and not as a whole. Thus, the thesis shows the potential of CS:GO items entering an investors riskier portfolio as an alternative investment instrument, as these collectables might have a unique development in price, but on the other hand, they are still not researched in detail. |
Keywords: | investment instruments; market price; alternative investing; CSGO; skins |
Thesis title: | Videoherní skiny jako alternativní investiční instrument: případ Counter Strike: Global Offensive |
---|---|
Author: | Půta, Pavel |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Rejthar, Jan |
Opponents: | Kavřík, Dominik |
Thesis language: | English |
Abstract: | Tato práce se zabývá hrou Counter Strike: Global Offensive ve které jsou sběratelské herní předměty. Zkoumání spočívá formou testování, zdalipak existuje vztah ve vývoji cen předmětů z CS:GO, konkrétně bedna Operation Breakout Case a skin na zbraň AK-47 Redline Opotřebený a vývojem cen tradičnějších investičních instrumentů. Zkoumaným obdobím je rok 2020, ve kterém byly investiční instrumenty volatilnější. Použitím metody nejmenších čtverců pak jsou z dat vytvořeny dva modely regresní analýzy, kde se dále zkoumají závislosti cenového vývoje vybraných investičních instrumentů. V prvním modelu, v případě Operation Breakout Case, nejsou ani známky náznaku existence vztahu ve vývoji cen s ostatními investičními instrumenty. Ve druhém modelu, při zkoumání AK-47 Redline, je nalezena závislost ve vývoji ceny s Bitcoinem. To ovšem nijak nevyvrací výsledky prvního modelu, ale naopak potvrzuje nutnost zkoumání potenciálu jednotlivých předmětů, a nikoliv jako celku. Práce ukazuje potenciál vstupu CS:GO předmětů jakožto alternativního investičního instrumentu do rizikovějšího portfolia investora, jelikož tyto sběratelské předměty můžou mít unikátní vývoj, ovšem na druhou stranu, stále nejsou ještě podrobně prozkoumané. |
Keywords: | CS:GO; skin; investiční instrumenty; tržní cena; alternativní investování |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Econometrics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 7. 11. 2022 |
---|---|
Date of submission: | 3. 5. 2023 |
Date of defense: | 22. 6. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/82706/podrobnosti |