Gamification on websites or applications as a tool for motivation

Thesis title: Gamifikace na webových stránkách či aplikacích jako nástroj k motivaci
Author: Kafková, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sudzina, František
Opponents: Grosová, Stanislava
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu gamifikovaných aplikací a hodnotí motivaci a vznik produktivity pomocí tohoto nástroje. Cílem práce je vyhodnotit, zda má gamifikace pozitivní vliv a motivuje lidi k lepším výsledkům. Dílčím cílem je zhodnotit, jaký vliv má gamifikace jak na mladší věkovou skupinu, tak i na starší věkovou skupinu. Práce je rozdělena do dvou částí. První část práce pojednává o teorii, kterou je nutno pochopit k porozumění problematiky gamifikace v aplikacích. Věnuje se obecné teorii prostředí webových aplikací, základním pojmům, historii gamifikace, samotné gamifikaci a teoriím motivace člověka. Praktická část je věnována empirickému výzkumu. Metodikou práce byla zvolena metoda dotazníkové šetření. Do dotazníku se zapojili lidé různých věkových kategorií, což bylo nutností pro zodpovězení dílčích výzkumných otázek a hypotéz. Doplňující metodikou byla tvorba polostrukturovaných rozhovorů, které byly provedeny se třemi náhodně vybranými respondenty. Na základě dotazníku a polostrukturovaných rozhovorů byly zodpovězeny hypotézy, dílčí výzkumné otázky a zejména hlavní výzkumná otázka. Znění hlavní výzkumné otázky: Je gamifikace efektivní z pohledu motivace k lepším výsledkům? Odpovědí je ano. Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že je gamifikace efektivní a motivuje lidi k větší produktivitě a lepším výsledkům.
Keywords: gamifikace; gamifikované aplikace; motivace; produktivita
Thesis title: Gamification on websites or applications as a tool for motivation
Author: Kafková, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sudzina, František
Opponents: Grosová, Stanislava
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis focuses on the analysis of gamified applications and evaluates the motivation and productivity emergence using this tool. The aim of the thesis is to evaluate whether gamification has a positive impact and motivates people to perform better. A sub-objective is to evaluate how gamification affects both the younger age group and the older age group. The thesis is divided into two parts. The first part of the thesis discusses the theory that needs to be understood to understand the issue of gamification in applications. It discusses the general theory of web application environments, basic concepts, the history of gamification, gamification itself, and theories of human motivation. The practical part is devoted to empirical research. The methodology of the work was chosen to be a questionnaire survey. The questionnaire involved people of different age categories, which was necessary to answer the sub-research questions and hypotheses. A complementary methodology was the development of semi-structured interviews, which were conducted with three randomly selected respondents. The questionnaire and semi-structured interviews were used to answer the hypotheses, the sub-research questions and especially the main research question. The main research question is: Is gamification effective in motivating better performance? The answer is yes. The results of the survey indicate that gamification is effective and motivates people to be more productive and perform better.
Keywords: gamification; gamified applications; motivation; productivity

Information about study

Study programme: Informační média a služby
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 11. 2022
Date of submission: 4. 5. 2023
Date of defense: 23. 8. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/82784/podrobnosti

Files for download

    Last update: