Prediction of esport matches outcomes using logistic regression

Thesis title: Predikce výsledků esportových zápasů pomocí logistické regrese
Author: Rathouský, Petr
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Rejthar, Jan
Opponents: Fojtík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá tématem predikčních modelů v oblasti esportu, konkrétněji v kontextu videoherního titulu League of Legends. Cílem práce je sestavení a odhadnutí modelů logistické regrese pro predikci výsledku League of Legends zápasu na základě dat dostupných před započetím zápasu. K naplnění cíle práce se používají metody analýza dokumentů, analýza dat a logistická regrese. Pro zpracování dat a následné trénování a validování predikčních modelů je využit programovací jazyk R ve vývojovém prostředí RStudio. Výsledkem práce jsou tři modely logistické regrese, které na základě vybraných proměnných predikují výsledek zápasu. Mezi proměnné používané pro predikci patří šampioni, které si tým vybral, strana na mapě, na které tým hraje, a statistiky reprezentující sílu aktuální sestavy hráčů týmu, jako je průměrný rozdíl zlata a průměrné poškození za minutu. Modely jsou mezi sebou také porovnány a je vybrán jeden výkonnostně nejlepší.
Keywords: esport; League of Legends; logistická regrese; predikce
Thesis title: Prediction of esport matches outcomes using logistic regression
Author: Rathouský, Petr
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Rejthar, Jan
Opponents: Fojtík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the topic of prediction models in esports, more specifically in the context of the video game League of Legends. The aim of the thesis is to construct and estimate logistic regression models to predict the outcome of a League of Legends match based on data available before the match starts. The methods used to accomplish the goal of the thesis are document analysis, data analysis and logistic regression. For processing the data and subsequent training and validation of the prediction models, the R programming language in the RStudio development environment is used. The results of the work are three logistic regression models that predict the outcome of a match based on selected variables. The variables used for prediction include the champions chosen by the team, the side of the map on which the team plays, and statistics representing the strength of the team's current roster of players, such as average gold difference and average damage per minute. The models are also compared to each other and one best performing model is selected.
Keywords: esport; League of Legends; logistic regression; prediction

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Econometrics

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 11. 2022
Date of submission: 7. 5. 2023
Date of defense: 22. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/82622/podrobnosti

Files for download

    Last update: