Gambling elements in video games
Thesis title: | Hazardní prvky ve videohrách |
---|---|
Author: | Schenk, Tomáš |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Sigmund, Tomáš |
Opponents: | Korčák, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato práce se zabývá hazardními prvky, které se vyskytují ve videohrách, a jejich vlivem na děti. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části je popsána psychologie hazardního hraní, různé druhy hazardních prvků využívaných ve videohrách a jejich právní regulace. Praktická část se skládá z vyhodnocení dotazníku vyplněného dětmi druhého stupně základní školy. Získané poznatky jsou poté porovnány s hypotézami stanovenými v teoretické části. Výsledky ukazují, s jakými hazardními prvky se děti nejčastěji setkávají, jaké pohlaví a věkové skupiny jsou nejvíce ovlivněny hazardními prvky a zda jsou data získaná v praktické části v souladu s hypotézami stanovenými v teoretické části. Celkově si práce klade za cíl zjistit, zda využívání hazardních prvků ve videohrách může mít stejná rizika jako reálný gambling, zda se s hazardními prvky setkávají děti, zda a jak je mohou negativně ovlivnit. |
Keywords: | gambling; loot box; videohry; gamblifikace; casino; hazardní prvky; skin betting |
Thesis title: | Gambling elements in video games |
---|---|
Author: | Schenk, Tomáš |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Sigmund, Tomáš |
Opponents: | Korčák, Jiří |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis explores the gambling elements found in video games and their impact on children. The work consists of two parts, a theoretical and a practical component. In the theoretical part, the psychology of gambling, the different types of gambling elements used in video games, and their legal regulation are described. The practical part consists of an evaluation of a questionnaire filled out by second-grade elementary school children. The findings are then compared to the hypotheses established in the theoretical part. The results show which gambling elements children encounter most frequently, the gender and age groups most affected by gambling elements, and whether the data collected in the practical part is consistent with the established hypotheses. Overall, this work aims to inform readers about the use of gambling elements in video games and their potential negative effects on children. |
Keywords: | loot box; video games; gamblification; casino; gambling; gambling elements; skin betting |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Systems Analysis |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 21. 6. 2022 |
---|---|
Date of submission: | 7. 5. 2023 |
Date of defense: | 21. 6. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/81006/podrobnosti |