Comprehending information ethics among primary and secondary school students in the Czech Republic

Thesis title: Pojetí informační etiky u žáků základních a středních škol v ČR
Author: Brůcha, Sebastian
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Radváková, Věra
Opponents: Sudzina, František
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zaměřuje na téma informační etiky mezi žáky základních a středních škol v České republice. V dnešní digitální době je informační etika stále důležitějším tématem, jelikož jsme obklopeni informacemi a komunikujeme hlavně prostřednictvím internetu či sociálních sítí. Cílem práce je zjistit, jak dobře jsou tato témata chápána žáky ve věku 13-14 let, kdy nabývají práv pro založení účtů na sociálních sítí. Výzkum byl proveden pomocí dotazníkového šetření u žáků a řízenými rozhovory s rodiči a učiteli. Výsledky výzkumu ukazují reálnou situaci výuky informační etiky na českých školách, zároveň interpretují úroveň znalostí a povědomí dětí o tématu. Na základě výsledků byla navržena doporučení ke zlepšení úrovně výuky a celkového povědomí o informační etice. Tato práce zdůrazňuje význam větší informovanosti a implementace informační etiky do výuky.
Keywords: informační etika; vzdělání; etika; informace; kyberprostor
Thesis title: Comprehending information ethics among primary and secondary school students in the Czech Republic
Author: Brůcha, Sebastian
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Radváková, Věra
Opponents: Sudzina, František
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis focuses on information ethics among primary and secondary school students in the Czech Republic. In today's digital age, information ethics is an increasingly important topic as we are surrounded by information and communicate mainly through the internet and social networks. This thesis aims to find out how well these topics are understood by students aged 13 - 14 when they acquire the right to create social network accounts. The research was conducted through a questionnaire survey of students and guided interviews with parents and teachers. The research results show the actual situation of teaching information ethics in Czech schools and interpret pupils' level of knowledge and awareness on the topic. Based on the results, recommendations were proposed to improve the teaching level and children's overall awareness of information ethics. This thesis highlights the importance of greater awareness and implementation of information ethics in teaching.
Keywords: information ethics; ethics; education; information; cyberspace

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 2. 2023
Date of submission: 8. 5. 2023
Date of defense: 15. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83533/podrobnosti

Files for download

    Last update: