Analysis and use of information and communication technologies in teaching of foreign languages

Thesis title: Analýza využití ICT na středních školách
Author: Pham, Phuong Bao
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Radváková, Věra
Opponents: Syrovátková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je zjistit, zda jsou informační a komunikační technologie dostatečně využívány ve výuce cizích jazyků na středních školách různého typu, a to z pohledu studentů. Práce je rozdělena na dvě části, první část je zaměřena spíše na teorii, definování pojmů informační a komunikační technologie a informační gramotnost, dále je zmíněna také historie a vývoj těchto technologií. V této části jsou také představeny pojmy učení a učební styly rozdělené podle smyslové preference a ve čtvrté kapitole jsou představeny možnosti využití technologií ve výuce. Ve druhé části je práce zaměřena na zpracování, prezentaci a interpretaci výsledků z dotazníkového šetření. V závěru jsou různá doporučení pro školy, která jsou podložená výsledky z dotazníku a shrnutí.
Keywords: cizí jazyk; dotazník; informační a komunikační technologie; střední škola; studenti; výuka
Thesis title: Analysis and use of information and communication technologies in teaching of foreign languages
Author: Pham, Phuong Bao
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Radváková, Věra
Opponents: Syrovátková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor's thesis is to find out whether information and communication technologies are sufficiently used in foreign language teaching in secondary schools of different types from the students' point of view. The thesis is divided into two parts, the first part focuses more on the theory, defining the terms information and communication technology and information literacy, and the history and development of these technologies are also mentioned. This part also introduces the concepts of learning and learning styles categorized by sensory preference and the fourth section presents the possibilities of using technology in teaching. The second part of the thesis focuses on the processing, presentation and interpretation of the results from the questionnaire survey. It concludes with various recommendations for schools that are supported by the results from the questionnaire and a summary.
Keywords: information and communication technology; questionnaire; foreign language; high school; students; teaching

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 10. 2021
Date of submission: 29. 6. 2023
Date of defense: 22. 8. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78175/podrobnosti

Files for download

    Last update: