Research on consumer preferences in the market of energy drinks with reduced sugar content in the Czech Republic

Thesis title: Výzkum spotřebitelských preferencí na trhu energetických nápojů se sníženým obsahem cukru v ČR
Author: Bakuncová, Alexandra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
Téma této práce se zabývá zavedením produktové řady energetických nápojů značky Tiger se sníženým obsahem cukru. Uvedená řada nápojů Tiger Zero Sugar Added se již prodává v Polsku, tudíž se jedná o expanzi produktové řady na český trh. Cílem této práce je analýza preferencí a nákupního chování spotřebitelů na trhu energetických nápojů se sníženým obsahem cukru, zejména určení faktorů ovlivňujících jejich nákupní chování a ochotu zaměnit klasické energetické nápoje za substituty s umělými sladidly. V teoretické části práce je stručně popsán chronologický proces marketingového výzkumu a východiska pro zavedení nové výrobkové řady, zejména důvody snižování cukru ve výrobě. Empirická část obsahuje zjištění z interního výzkumu prováděného pomocí metody skupinového rozhovoru mezi studenty vysokých škol od 20 do 26 let, kteří regulérně pijí energetické nápoje.
Keywords: spotřebitelský výzkum; komunikační mix; marketingový výzkum; energetické nápoje; nová výrobková řada
Thesis title: Research on consumer preferences in the market of energy drinks with reduced sugar content in the Czech Republic
Author: Bakuncová, Alexandra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
The topic of this thesis deals with the introduction of the Tiger energy drink product line with reduced sugar content. The Tiger Zero Sugar Added range is already sold in Poland, so it is an expansion of the product line to the Czech market. The aim of this paper is to analyse the preferences and purchasing behaviour of consumers in the market of energy drinks with reduced sugar content, in particular to identify factors influencing their purchasing behaviour and willingness to substitute conventional energy drinks with substitutes with artificial sweeteners. The theoretical part of the thesis briefly describes the chronological process of marketing research and the rationale for the introduction of the new product line, especially the reasons for sugar reduction in production. The empirical part contains findings from an internal research conducted using a focus group interview method among university students aged 20 to 25 years who regularly drink energy drinks.
Keywords: energy drinks; marketing research; communication mix; consumer research; new product line

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 11. 2022
Date of submission: 10. 5. 2023
Date of defense: 6. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/82890/podrobnosti

Files for download

    Last update: