Analysis of brand strategy and communication of O2 Czech Republic sub-brands

Thesis title: Analýza značkové strategie a komunikace podznaček společnosti O2 Czech Republic
Author: Brůhová, Zuzana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Kraus, Ferdinand
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá značkovou strategií firmy O2 Czech Republic a analýzou jejích pod-značek. Spotřebitelské vnímání pod-značek má významný vliv na cashflow firmy. Má proto smysl se tímto tématem zabývat. Byla provedena rešerše literatury na téma teorie značek a strategie typu deštníková značka. Na základě expertních rozhovorů byla vysvětlena strategie konkrétních pod-značek. Byla analyzována data společnosti Median. Dále bylo provedeno dotazníkové šetření ověřující poznatky z literatury. Kombinací výzkumných metod bylo možné teoretické koncepty komplexně ověřit v praxi. Práce dochází k závěrům, že značka O2 je vnímána jako spolehlivá a kvalitní, avšak nekonzistentní napříč pod-značkami. Bylo zjištěno, že ačkoliv reklamy O2 nejsou hodnoceny jako líbivé, jejich působení na spontánní vybavení značky je významné. Nejsilnější pod-značkou je O2 TV, která je silně asociována se sportem. Z poznatků byla vyvozena manažerská doporučení pro řízení značky O2 Czech Republic. Hlavním přínosem práce je vhled do značkové strategie O2 Czech Republic díky expertním rozhovorům s marketingovými pracovníky. Zvolené téma se v dostupné odborné literatuře dosud nevyskytuje.
Keywords: značka; značková strategie; deštníková značka; pod-značky; telekomunikace
Thesis title: Analysis of brand strategy and communication of O2 Czech Republic sub-brands
Author: Brůhová, Zuzana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Kraus, Ferdinand
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the brand strategy of O2 Czech Republic and the analysis of its sub-brands. Consumer perception of sub-brands has a significant impact on the cash flow of the company. Therefore, it is important to deal with this topic. A literature research on brand theory and umbrella brand strategy was conducted. Based on expert interviews, the strategy of specific sub-brands was explained. An analysis of Median data was carried out. Furthermore, a questionnaire survey was conducted to verify the findings from the literature. By combining the research methods, the theoretical concepts could be comprehensively tested in practice. The thesis concludes that the O2 brand is perceived as reliable and of high quality, but inconsistent across sub-brands. It was found that although O2 advertisements are not rated as appealing, their effect on spontaneous brand fit is significant. The strongest sub-brand is O2 TV, which is strongly associated with sport. From the findings, managerial recommendations for the management of the O2 Czech Republic brand were derived. The main contribution of the thesis is the insight into the brand strategy of O2 Czech Republic through expert interviews with marketing staff. The chosen topic does not appear in the available literature.
Keywords: brand; brand strategy; umbrella brand; sub-brands; telecommunications

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 11. 2022
Date of submission: 10. 5. 2023
Date of defense: 7. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/82747/podrobnosti

Files for download

    Last update: