"Choking under pressure" in Formula 1

Thesis title: „Choking under pressure“ ve Formuli 1
Author: Vrchlavský, Martin
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kotrba, Vojtěch
Opponents: Čihák, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce analyzuje přítomnost a vliv fenoménu „dušení pod tlakem“ při zastávkách v boxu ve Formuli 1, které provádějí týmy mechaniků. V ekonomické literatuře poměrně neprozkoumaný koncept, spadající do oboru behaviorální ekonomie, představuje pro některé teorie standardní ekonomie paradoxní efekt, který způsobuje snížení výkonu jedince navzdory vysokým pobídkám k maximalizaci výkonu. Právě tyto pobídky jsou příčinou snížení výkonu skrze vytvořený tlak uvalený na jedince. V teoretické části je fenomén popisován v kontextu různých teorií z behaviorální i standardní ekonomie. V práci je také poskytnut přehled předchozí, především ekonomické, literatury. Empirická část prezentuje ekonometrické modely: lineární regresi pomocí metody nejmenších čtverců a logistickou regresi neboli logit model. K sestavení modelů využívá nasbíraná data ze sezón 2018 a 2020. V roce 2020, nebyly kvůli pandemii COVID-19 závody zpřístupněny fanouškům. Výsledky naznačují mimo jiné nízkou reakci výkonu mechaniků na vybrané determinanty tlaku, zvýšení pravděpodobnosti výskytu „dušení“ při horší pozici na trati a zhoršení jejich výkonu při absenci publika v roce 2020.
Keywords: výkon; tým mechaniků; zastávky v boxu; Formule 1; tlak
Thesis title: "Choking under pressure" in Formula 1
Author: Vrchlavský, Martin
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kotrba, Vojtěch
Opponents: Čihák, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis analyses the presence and influence of the phenomenon of "choking under pressure" during pit stops in Formula 1 performed by pit crews. A relatively unexplored concept in the economic literature and falling under the domain of behavioural economics, it represents a paradoxical effect for some standard economic theories by causing a reduction in an individual's performance despite high incentives to maximise their performance. It is these incentives that cause the reduction in performance through the pressure imposed on the individual. In the theoretical part, the phenomenon is described in the context of various theories from behavioural and standard economics. The paper also provides a review of previous, mainly economic, literature. The empirical part presents econometric models: linear least squares regression and logistic regression, or the logit model. It uses collected data from the 2018 and 2020 seasons to build the models. In 2020, races were not open to fans due to the COVID-19 pandemic. The results suggest, among other things, a low response of mechanics' performance to selected determinants of pressure, an increase in the likelihood of "choking" occurring at a worse track position, and a deterioration in their performance in the absence of an audience in 2020.
Keywords: Formula 1; pressure; pit stops; pit crew; performance

Information about study

Study programme: Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 2. 2023
Date of submission: 11. 5. 2023
Date of defense: 15. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83816/podrobnosti

Files for download

    Last update: