Bridging the gender digital divide in the Czech Republic

Thesis title: Zužování genderové digitální propasti v České republice
Author: Re, Barbora
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pauknerová, Daniela
Opponents: Jarošová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je určit způsoby, jakými lze zužovat genderovou digitální propast v České republice. Teoretická část zahrnuje vymezení pojmu genderové digitální propasti a pojmů bezprostředně s ní souvisejících, identifikaci a klasifikaci možných příčin genderové digitální propasti a analýzu situace v České republice a její komparaci s ostatními zeměmi EU v kontextu genderové digitální propasti. Empirická část se zabývá rešerší strategií vhodných pro implementaci intervencí pro zužování genderové digitální propasti a kategorizací primárních a sekundárních intervencí dostupných v České republice. Dále je provedena analýza efektivity vybraných intervencí a faktorů, které ji ovlivňují. Závěrem diplomové práce jsou na základě syntézy teoretických a empirických poznatků stanovena doporučení pro čtyři cílové skupiny, a to (1) ženy a dívky, (2) školy a vzdělávací instituce, (3) firmy a (4) vládu.
Keywords: Digitální gramotnost; Upskilling; Reskillling; IT; Genderová digitální propast
Thesis title: Bridging the gender digital divide in the Czech Republic
Author: Re, Barbora
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pauknerová, Daniela
Opponents: Jarošová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis aims to identify ways to bridge the gender digital divide in the Czech Republic. The theoretical part includes the definition of the concept of the gender digital divide and the terms immediately related to it; the identification and classification of possible causes of the gender digital divide; and an analysis of the situation in the Czech Republic and comparison with other EU countries in the context of the gender digital divide. The empirical part contains the research of strategies suitable for the implementation of interventions for bridging the gender digital divide and the categorization of primary and secondary interventions available in the Czech Republic. Furthermore, an analysis of the effectiveness of selected interventions and the factors influencing them is conducted. Finally, the thesis concludes with recommendations based on a synthesis of theoretical and empirical findings for four target groups, namely (1) women and girls, (2) schools and educational institutions, (3) companies, and (4) government.
Keywords: Gender digital divide; Upskilling; Reskilling; IT; Digital literacy

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 9. 2022
Date of submission: 12. 5. 2023
Date of defense: 15. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81493/podrobnosti

Files for download

    Last update: