Woke Washing – Brand activism as a marketing strategy

Thesis title: Woke-Washing – Firemní aktivismus jakožto marketingový nástroj
Author: Žabčík, Marián
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Říha, David
Opponents: Juříková, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zaměřuje na zkoumání výskytu společenských tématik v marketingu a jeho vlivu na spotřební chování Generace Z. Konkrétně se zaměřuje na fenomén woke washing a woke advertising a jak tuto formu brand aktivismu vnímají čeští zástupci Generace Z. V rámci práce byl proveden kvalitativní výzkum v podobě hloubkových polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně podrobeny tematické analýze. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že Generace Z vnímá woke advertising smíšeně, ale jistou formu brand aktivismu od značek očekávají. Naopak woke washing vnímá tato generace velmi negativně ale jeho výskyt by v určitých situacích nezměnil jejich spotřební chování. Tyto výsledky mohou být užitečné pro marketingové specialisty kteří vytváří strategii, cílící na tuto specifickou generaci zákazníků.
Keywords: Woke advertising; Woke washing; Společenská odpovědnost firem; Brand aktivismus
Thesis title: Woke Washing – Brand activism as a marketing strategy
Author: Žabčík, Marián
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Říha, David
Opponents: Juříková, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
The paper examines the impact of woke washing and woke advertising on the consumer behaviour of Czech representatives of Generation Z and their perception of this form of brand activism. Qualitative research was conducted through in-depth semi-structured interviews, which were then subjected to thematic analysis. The results showed that Generation Z has mixed feelings towards woke advertising, but they expect a certain form of brand activism from companies. Conversely, woke washing is perceived very negatively by this generation, but its presence would not change consumer behaviour in certain situations. These findings can be useful for marketing specialists who are creating a strategy targeting this specific customer generation.
Keywords: Woke advertising ; woke washing; corporate social responsibility ; brand activism

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 3. 2023
Date of submission: 13. 5. 2023
Date of defense: 7. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84356/podrobnosti

Files for download

    Last update: