Hydrogen propulsion for last mile road transport
Thesis title: | Vodíkový pohon při silničních přepravách na poslední míli (firemní téma společnosti PPL) |
---|---|
Author: | Petroušek, Robert |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Novák, Radek |
Opponents: | Voznička, David |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku vodíkového pohonu vozidel poslední míle přepravy balíků a zásilek. V tomto kontextu bude srovnáno vozidlo s vodíkovým pohonem s vozidly na naftový a elektrický pohyb. Cílem této práce je z pohledu ekonomie porovnat provozní náklady naftového, elektrického a vodíkového vozidla na definovanou vzdálenost a časový úsek a rozhodnout o vhodnosti zařazení vodíkového automobilu do vozového parku aktuálně používaných vozidel na poslední míli. Toto porovnání je provedeno na základě výpočtů založených na reálných datech z provozu vozidel na poslední míli a získaných sekundárních dat. V práci jsou vypočteny hodnoty provozních nákladů na kilometr jízdy a následně převedeny na časové úseky provozu. Podle vypočtených hodnot je porovnávána a vyhodnocována ekonomie provozu. Ekologická náročnost vybraných vozidel je vyhodnocena na základě vypočtení množství vyprodukovaného oxidu uhličitého při provozu vozidel vzhledem k jejich spotřebě paliva. Bylo vyhodnoceno, že v současné době není vzhledem ke smyslu užití vodíkové vozidlo vhodnou investicí a jeho zařazení do flotily není při aktuální tržní situaci výhodné. |
Keywords: | vodíkové palivo; elektromobil; vodíkový automobil |
Thesis title: | Hydrogen propulsion for last mile road transport |
---|---|
Author: | Petroušek, Robert |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Novák, Radek |
Opponents: | Voznička, David |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis focuses on the issue of hydrogen propulsion of vehicles for last mile shipment and parcel transportation. In this context, the hydrogen powered vehicle will be compared with diesel and electric powered vehicles. The aim of this work is to compare the operating costs of diesel, electric and hydrogen powered vehicles over a defined distance and time period from an economic perspective and to decide on the suitability of including a hydrogen vehicle in the fleet of vehicles currently used for last mile parcel and package transportation. This comparison is made on the basis of calculations based on real data from last-mile vehicle operations and secondary data obtained. In this thesis, operating cost per mile of travel values are calculated and then converted to time periods of operation. According to the calculated values, the economics of the operation are compared and evaluated. The ecology of the selected vehicles is evaluated by calculating the amount of carbon dioxide produced during the operation of the vehicles in relation to their fuel consumption. It has been assessed that hydrogen vehicles are currently not a suitable investment due to the sense of use and their inclusion in the fleet is not advantageous in the current market situation. |
Keywords: | hydrogen fuel; hydrogen car; electric car |
Information about study
Study programme: | Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Logistics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 10. 1. 2023 |
---|---|
Date of submission: | 13. 5. 2023 |
Date of defense: | 6. 6. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/83298/podrobnosti |