Factors influencing Czech consumer behavior in the sustainable clothing industry

Thesis title: Faktory ovlivňující chování českého spotřebitele v oblasti udržitelného oděvního průmyslu
Author: Vykuková, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Dvořáková, Michaela
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce má za cíl zkoumat chování českých spotřebitelů v oblasti udržitelné módy a hodnotit situaci v českých módních společnostech, které se prezentují jako udržitelné. Metodika zahrnuje polostrukturované rozhovory s majiteli módních značek a dotazníkové šetření mezi různými skupinami spotřebitelů. Součástí praktické části je i analýza sekundárních dat získaných skrz MML-TGI, a zároveň analýza webových stránek českých prodejců udržitelného oblečení. Práce analyzuje, jak spotřebitelé vnímají udržitelný průmysl a jaké faktory ovlivňují jejich rozhodování při výběru mezi udržitelnými a konvenčními produkty. Na základě získaných dat jsou navržena marketingová doporučení pro stávající a budoucí aktéry v odvětví udržitelné módy, s cílem podporovat udržitelnost a zlepšovat povědomí o udržitelné módě v České republice.
Keywords: Oděvní průmysl; Udržitelnost; Rychlá móda; Pomalá móda; Spotřebitel; Spotřební chování
Thesis title: Factors influencing Czech consumer behavior in the sustainable clothing industry
Author: Vykuková, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Dvořáková, Michaela
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis aims to examine the behavior of Czech consumers in the field of sustainable fashion and evaluate the situation in Czech fashion companies that present themselves as sustainable. The methodology includes semi-structured interviews with fashion brand owners and questionnaire surveys among various consumer groups. The practical part also involves analyzing secondary data obtained through MML-TGI and analyzing the websites of Czech sustainable clothing retailers. The thesis analyzes how consumers perceive the sustainable industry and what factors influence their decision-making when choosing between sustainable and conventional products. Based on the collected data, marketing recommendations are proposed for existing and future actors in the sustainable fashion industry, with the aim of promoting sustainability and raising awareness of sustainable fashion in the Czech Republic.
Keywords: Slow fashion; Consumer behavior; Fast fashion; Consumer; Apparel industry; Sustainability

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 12. 2022
Date of submission: 13. 5. 2023
Date of defense: 31. 5. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83006/podrobnosti

Files for download

    Last update: