Perception of Leadership from a Gender Perspective by Students of Technical and Economic Fields

Thesis title: Vnímání leadershipu z perspektivy genderu studenty technických a ekonomických oborů
Author: Rusinova, Arina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Čada, Karel
Opponents: Jarošová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku genderových stereotypů ve vedení a zkoumá, jak se liší vnímání leadershipu z perspektivy genderu mezi studenty vysokých škol v závislosti na jejich oboru. Pomocí dotazníkového šetření jsou testovány dvě hypotézy týkající se přisuzování maskulinních a femininních charakteristik lídrům studenty technických a ekonomických oborů. Zvolená metodika zahrnuje párové a nepárové t-testy pro zjištění rozdílů ve vnímání a vícerozměrnou analýzu kovariance (MANCOVA) pro kontrolu vlivu pohlaví na vztah mezi oborem studia a vnímáním úspěšného lídra. Výsledky výzkumu neodhalily žádné statisticky významné rozdíly ve vnímání maskulinity lídra mezi studenty technických a ekonomických oborů. Rozdíly však byly nalezeny ve vnímání feminity lídra, přičemž studenti ekonomických oborů přisuzovali úspěšnému lídrovi více femininních charakteristik. Kontrola vlivu matoucí proměnné ukázala, že faktorem ovlivňujícím tento vztah bylo pohlaví respondentů, nikoliv obor studia. Diplomová práce přispívá ke zkoumání genderové problematiky v leadershipu a zdůrazňuje význam sociálního kontextu a genderové socializace při utváření vnímání vůdcovských rolí z pohledu maskulinity a feminity.
Keywords: gender; leadership; genderové role; genderové stereotypy
Thesis title: Perception of Leadership from a Gender Perspective by Students of Technical and Economic Fields
Author: Rusinova, Arina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Čada, Karel
Opponents: Jarošová, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
This master's thesis focuses on the issue of gender stereotypes in leadership and examines how the perception of leadership from a gender perspective differs among university students depending on their field of study. Using a questionnaire survey, two hypotheses related to the attribution of masculine and feminine characteristics to leaders by students of technical and economic fields are tested. The chosen methodology includes paired and unpaired t-tests to identify differences in perception and a multivariate analysis of covariance (MANCOVA) to control for the influence of gender on the relationship between the field of study and the perception of a successful leader. The research results did not reveal any statistically significant differences in the perception of leader masculinity between students of technical and economic fields. The differences were found in the perception of leader femininity, with students of economic fields attributing more feminine characteristics to a successful leader. The control for the confounding variable, however, showed that the factor influencing this relationship was the gender of the respondents, not the field of study. The thesis contributes to the exploration of gender issues in leadership and highlights the importance of social context and gender socialization in shaping the perception of leadership roles in terms of masculinity and femininity.
Keywords: gender; leadership; gender roles; gender stereotypes

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 11. 2022
Date of submission: 13. 5. 2023
Date of defense: 15. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/82796/podrobnosti

Files for download

    Last update: