The use of Franchise Strategies as an opportunity to start a business, example Kazakhstan

Thesis title: The use of Franchise Strategies as an opportunity to start a business, example Kazakhstan
Author: Zhailau, Alina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kubíček, Aleš
Opponents: Pernica, Karel
Thesis language: English
Abstract:
Entrepreneurship is on the rise in Kazakhstan, and franchising is one of the most common methods of expanding a business. However, Kazakhstani businesses are largely unaware of the market's potential. The study aims to assess the capability of franchising as a mode of entry for IKEA in Kazakhstan, with the goal of developing its market visibility in the country. Based on the qualitative research methodologies used in this thesis, which included competitors analysis, financial analysis, and market analysis, the findings indicate that IKEA has the ability to successfully enter the Kazakhstani market with an effective marketing and financial plan. In order to reduce potential risks and maximize the success of IKEA's expansion in Kazakhstan, a detailed examination of the company's recent performance is encouraged. This investigation could aid in determining the root causes of diminishing profits or highlighting effective tactics that can be duplicated. However, it should be noted that unanticipated global economic developments may have a significant impact on the viability of IKEA's franchise in Kazakhstan
Keywords: IKEA; Kazakhstan; future potential; franchising; franchise strategies
Thesis title: Využití franchisových strategií jako příležitost k založení podniku, příklad Kazachstán
Author: Zhailau, Alina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kubíček, Aleš
Opponents: Pernica, Karel
Thesis language: English
Abstract:
V Kazachstánu se podnikání rozvíjí a jedním ze způsobů, jak mohou společnosti expandovat je franchising. Nicméně, většina kazachstánských firem si není vědoma potenciálu franchisingu. Cílem studie je zhodnotit potenciál franchisingu jako prostředku vstupu na Kazachstánský trh na přikladu švédské společnosti IKEA. S využitím kvalitativních výzkumných metod, včetně analýz konkurence, finančních a tržních analýz se dospělo k závěru, že IKEA má potenciál úspěšně vstoupit na kazašský trh s efektivními marketingovými a finančními plány. Pro snížení rizik a maximalizaci úspěchu expanze IKEA v Kazachstánu se doporučuje podrobně prozkoumat nedávný výkon této společnosti. Tento průzkum by se mohl pomoci identifikovat kořenové příčiny klesajících zisků nebo účinné taktiky, které lze opakovat. Je však důležité mít na paměti, že neočekávané globální ekonomické události mohou mít významný dopad na životaschopnost franšízy IKEA v Kazachstánu.
Keywords: franchisové strategie; franchising; IKEA; Kazachstán; budoucí potenciál

Information about study

Study programme: Bachelor of Business Administration
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 1. 2023
Date of submission: 14. 5. 2023
Date of defense: 8. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84017/podrobnosti

Files for download

    Last update: