Body image and its use in advertising

Thesis title: Body image a jeho působení v reklamě
Author: Dyxová, Natálie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá reklamou ve spojitosti s body image. Jednou z definic body image je vnímání a hodnocení vlastního těla a dalších tělesných atributů. Práce se zaměřuje na to, jaký dopad má prezentace ideálu krásy v reklamě na lidskou psychiku a jaká jsou rizika spojená s tématem body image. Cílem práce je identifikovat, jak lidé vnímají body image a jak na ně působí, a formulovat vhodné prezentace body image, které napomohou vnímat všechna lidská těla jako krásná. Bakalářská práce se v teoretické části zabývá definicí základních pojmů, vývojem ideálu krásy, spojením body image a reklamy a výzkumnou metodologií. Praktická část obsahuje primární výzkum formou dotazníkového šetření a analýzou výsledků z něj získaných doplněnou o sekundární výzkum formou obsahové analýzy body image v reklamě na sociálních sítích a analýzou dat MML-TGI.
Keywords: body image; body positivity; ideál krásy; reklama; sociální sítě
Thesis title: Body image and its use in advertising
Author: Dyxová, Natálie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with advertising in connection with body image. One of the definitions of body image is the perception and evaluation of one’s own body and other bodily attributes. The thesis focuses on the impact that the presentation of the beauty ideal in advertising has on the human psyche and the risks associated with the topic of body image. The aim of the thesis is to identify how people perceive and are influenced by body image, and to formulate appropriate body image presentations that will help to perceive all human bodies as beautiful. The theoretical part of the thesis deals with the definition of basic concepts, the development of the ideal of beauty, the connection between body image and advertising and the research methodology. The practical part includes primary research in the form of a questionnaire survey and analysis of the results obtained from it, supplemented by secondary research in the form of content analysis of body image in social media advertising and analysis of MML-TGI data.
Keywords: advertising; social media; body image; body positivity; ideal of beauty

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 12. 2022
Date of submission: 15. 5. 2023
Date of defense: 31. 5. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83009/podrobnosti

Files for download

    Last update: