Twitter as a communication tool of presidential candidates during the presidential elections in the Czech Republic in 2023

Thesis title: Twitter jako komunikační nástroj prezidentských kandidátů během prezidentských voleb v ČR v roce 2023
Author: Rychetská, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Havelková, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem diplomové práce je zhodnocení komunikace prezidentských kandidátů na sociální síti Twitter v průběhu voleb prezidenta České republiky 2023. Teoretický základ definuje politický marketing i specifika politické komunikace na Twitteru. Praktická část nabízí tři výzkumné metody. Sekundární výzkum podrobuje kvantitativní obsahové analýze twitterové profily kandidátů. Primární výzkum lze rozdělit na dvě části. První, kvantitativní výzkum provedený formou dotazníkového šetření, přináší názory kvótního výběrového souboru 1 400 oprávněných voličů. Druhý, kvalitativní výzkum pracuje s primárními daty ze sedmi expertních rozhovorů s tvůrci komunikací Babiše, Nerudové a Pavla i zástupci twitterových názorových vůdců z řad novinářů a politických komentátorů. Výsledky práce konstatují pevnou roli Twitteru v komunikačním mixu kandidátů a jeho specifickou moc multiplikovat dosah sdělení mimo mateřskou síť do dalších médií. Závěr výzkumu přináší i doporučení a ideální recept na efektivní komunikaci na Twitteru v českém prostředí včetně témat či komunikačních stylů.
Keywords: prezidentské volby; politický marketing; Twitter; politická komunikace
Thesis title: Twitter as a communication tool of presidential candidates during the presidential elections in the Czech Republic in 2023
Author: Rychetská, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Havelková, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
The main aim of the thesis is to evaluate the communication of presidential candidates on Twitter during the presidential elections in the Czech Republic 2023. The theoretical basis defines political marketing and the specifics of political communication on Twitter. The practical part offers three research methods. The secondary research subjects the candidates' Twitter profiles to quantitative content analysis. The primary research can be divided into two parts. The first, quantitative research conducted in the form of a questionnaire survey, presents the opinions of a quota sample of 1,400 eligible voters. The second, qualitative research, works with primary data from seven expert interviews with the creators of the Babiš, Nerudová and Pavel communications as well as representatives of Twitter opinion leaders among journalists and political commentators. The results of the work establish Twitter's firm role in the candidates' communication mix and its specific power to multiply the reach of messages beyond its native network to other media. The research also concludes with recommendations and an ideal recipe for effective Twitter communication in the Czech environment, including topics or communication styles.
Keywords: political marketing; political communication; Twitter; presidential election

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 9. 2022
Date of submission: 14. 5. 2023
Date of defense: 1. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81644/podrobnosti

Files for download

    Last update: