The private labels as a threat to the national brands on the Czech market

Thesis title: Privátní značky jako hrozba pro národní značky na českém trhu
Author: Málková, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá privátními značkami, které jsou v posledních letech na vzestupu a mohou tak být potenciální hrozbou pro národní značky na českém trhu. Privátní značky jsou pro řetězce velmi důležité a snaží se skrze ně nalákat spotřebitele do obchodu. Cílem práce je identifikovat důvody a příčiny, které stojí za vzestupem privátních značek na českém trhu a jaké to má celkové dopady na národní zavedené značky. Práce se snaží přiblížit důležitost privátních značek pro všechny stakeholdery. Dále se práce zaměřuje na výrobce a jejich postoj vůči privátním značkám. Důležitou částí je kvalitativní výzkum, který odhaluje názory výrobců a řetězců na privátní značky. Práce také mapuje současný stav na trhu a postoj spotřebitele vůči privátním značkám. Z výzkumu vyplynuly důvody, proč řetězce privátní značky zavádějí a jak mohou ohrožovat výrobce. Pro některé výrobce je privátní značka hrozbou, pro některé příležitostí. Dále z výzkumu vyplynuly zajímavé pohledy na cenovou politiku řetězců.
Keywords: privátní značka; národní značka; výrobce; hrozba; obchodní řetězec
Thesis title: The private labels as a threat to the national brands on the Czech market
Author: Málková, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Kolouchová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
The focus of this thesis are private labels, which have been on the rise in recent years and may thus be a potential threat to national brands on the Czech market. Private labels are very important to chain and try to lure consumers into the store through them. The aim of the work is to identify the reasons and causes behind the rise of private labels in the Czech market and the overall effects on national established brands. The work seeks to approximate the importance of private labels for all stakeholders. Furthermore, the work focuses on manufacturers and their attitude towards private labels. Quality research is an important part of this, revealing the views of manufacturers and chains on private labels. The work also maps the current state of the market and the consumer's attitude towards private labels. Research has revealed the reasons why private labels are introducing by chains and how they can threaten manufacturers. For some manufacturers, private label is a threat, for some an opportunity. Furthermore, research has revealed interesting insights into the pricing policy of chains.
Keywords: private label; producer; national brand; threat; retailer

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 6. 2022
Date of submission: 14. 5. 2023
Date of defense: 7. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81086/podrobnosti

Files for download

    Last update: