The influence of background music on the success of a coffee shop – a case study

Thesis title: Vliv hudební kulisy na úspěšnost provozu kavárny - případová studie
Author: Onderková, Johana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zelený, Martin
Opponents: Šmíd, Ilja
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá vlivem hudební kulisy na úspěšnost provozu rodinné kavárny. Cílem bylo zjistit, jaký vliv má tempo hudby přehrávané v kavárně na tržby kavárny na spokojenost zákazníků a na náladu zaměstnanců. Byly vytvořeny dva tempem rozdílné playlisty – 1. playlist s tempem 60-95 BPM a 2. playlist s tempem 110-150 BPM. Každý playlist hrál v kavárně po dobu jednoho týdne. V prostoru kavárny bylo při experimentu provedeno dotazníkové šetření. Následně proběhly rozhovory se zaměstnanci kavárny. Po skončení experimentu byly analyzovány tržby. Ukázalo se, že zaměstnanci preferují, když se tempo hudby v průběhu dne mění, a že tempo hudby ovlivňuje jejich náladu. Tempo hudby v kavárně nehraje významnou roli, co se týče spokojenosti zákazníků. Tržby nebyly rozdílnými tempy hudby ovlivněny. V závěru práce je formulováno, jaké kroky budou do budoucna ohledně hudby v kavárně podniknuty.
Keywords: Atmosféra; Kavárna; Hudba; Tempo; Marketing; Tržba
Thesis title: The influence of background music on the success of a coffee shop – a case study
Author: Onderková, Johana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zelený, Martin
Opponents: Šmíd, Ilja
Thesis language: Česky
Abstract:
The main goals of this thesis was to find out what effect does tempo of the music played at a family-owned cofee shop have on sales, customer satisfaction, and employees' moods. Two different playlists were created for the purpose of this thesis – the first one had the tempo of 60-95 BPM, the second one had the tempo of 110-150 BPM. Each playlist was played at the café fo one week. During the experiment, a questionnaire survey and interviews with several emloyees were conducted. Later the sales were analyzed. It was found that music tempo does not play a major role when it comes to customer satisfaction, and it did not have any effect on sales. The emloyees prefer changes of music tempo during the day. Music tempo does influence employees‘ moods.
Keywords: Café; Music; Tempo; Marketing; Sales; Atmospherics

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 3. 2022
Date of submission: 16. 5. 2023
Date of defense: 1. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80420/podrobnosti

Files for download

    Last update: